Sebehodnocení žáků na 2. stupni vybrané základní školy
Self-assessment of pupils at the lower secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104024Identifikátory
SIS: 187543
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Laufková, Veronika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy matematika - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
21. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
hodnocení, sebehodnocení, nižší sekundární školaKlíčová slova (anglicky)
assessment, self-assessment, lower secondary schoolDiplomová práce si klade za cíl zjistit, zda jsou žáci 2. stupně vybrané základní školy v Praze schopni účinné sebereflexe a zda jim s budováním sebehodnotících dovedností někdo na škole pomáhá. Hlavní výzkumný problém, který tato diplomová práce řeší, je otázka, zda jsou žáci na 2. stupni základní školy vybaveni takovými kognitivními kompetencemi a slovní zásobou, aby tento nelehký úkol v podobě hodnocení vlastních výkonů a chování zvládli. Dílčím cílem pak bylo zjistit názory žáků na 2. stupni a jejich učitelů na problematiku sebehodnocení, neboť žáci na této škole každé čtvrtletí sestavují hodnocení svého výkonu a chování, zapisují své pokroky a přemýšlí nad dalšími oblastmi, kde by se mohli zlepšit. Data byla získána formou online dotazníkového šetření a byla vyhodnocena nástroji deskriptivní statistiky. Výzkum byl uskutečněn na výše zmiňované základní škole v Praze. Z celkového počtu 211 žáků 2. stupně se výzkumu zúčastnilo 184 žáků. Z řad učitelů pak dotazník vyplnilo 9 respondentů z celkového počtu 17 učitelů s aprobací na výuku na 2. stupni základní školy. Dalším typem šetření je analýza vybraných čtvrtletních sebehodnocení žáků a následné rozhovory s vybranými žáky. Výsledky ukazují na nepřipravenost žáků ke čtvrtletnímu sebehodnocení. Dále se zde objevuje problém v podobě odlišných názorů...
The study aims to find out whether pupils of the 2nd grade of selected elementary schools in Prague 4 are able to effectively refine themselves. The main question that this diploma thesis deals with is the question whether pupils at the 2nd grade of elementary schools are equipped with such cognitive competences and vocabulary to handle this difficult role in the form of self-reflection. The sub-objectives identified the views of pupils at the 2nd grade and their teachers on self-esteem as pupils compose every quarter of their achievement and behavior assessments, record their progress and reflect on other areas where they could improve. The data was obtained through an on-line questionnaire survey and was evaluated using descriptive statistics tools. The research was carried out at the above-mentioned elementary school in Prague 4. Out of 211 pupils of the second grade, 184 pupils participated in the research. Overall 9 teachers from the total number of 17 with the approval for the second grade of primary school filled the questionnaire survey. Another type of survey is the analysis of selected quarterly self-evaluation of pupils and subsequent interviews with selected pupils. The results show pupils' incompetence towards a quarterly self-assessment. There is also a problem in the form of...