Využití zobcové flétny pro rozvoj řeči předškolních dětí
Use of recorder for speech development of preschool children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103683Identifiers
Study Information System: 199672
Collections
- Kvalifikační práce [16239]
Author
Advisor
Referee
Hurníková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
řeč, komunikace, vývojová dysfázie, zobcová flétna, rytmus, dýcháníKeywords (English)
speech, communication, developmental dysphasia, recorder, rhythm, respirationDiplomová práce pojednává o využití zobcové flétny a hudebních činností v logopedické prevenci u předškolních dětí. Teoretická část mapuje poznatky o řeči, poruchách komunikačních schopností s důrazem na vývojovou dysfázii a dyslalii. Značná část se zaměřuje na muzikoterapii a zobcovou flétnu jako na součást logopedické prevence. Praktická část analyzuje data z akčního výzkumu a obsahuje hloubkovou kazuistiku chlapce s vývojovou dysfázií. Zaměřuje se na vyhodnocení vlivu práce s dětmi v hudebním kroužku, na správné návyky při dýchání a melodické a rytmické cítění dětí.
The following master thesis covers the use of the recorder and music activities as part of logopaedic prevention by preschool-age children. The theoretical part describes the general knowledge about speech, malfunctions of communicational skills emphasizing developmental dysphasia and dyslalia. The major part deals with music therapy and recorder and describes them as tools of logopaedic prevention. The practical part analyses data gained from the own action research and includes an in-depth case history of a boy suffering from developmental dysphasia. This part focuses mainly on analysing the impact of diverse musical activities with children within preschool music classes. The analysis also covers children's good practice of breathing habits as well as their melodic and rhythmic perception.