Zobrazit minimální záznam

Argumentation in mathematics teachers' beliefs and practices in the context of the Czech Republic
dc.contributor.advisorVondrová, Naďa
dc.creatorŽalská, Jana
dc.date.accessioned2020-11-26T20:15:23Z
dc.date.available2020-11-26T20:15:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/102868
dc.description.abstractI aim to describe how teachers' beliefs and practices influence the way mathematical argumentation is conducted in lower secondary mathematics classroom within the Czech curricular context. I present results of two studies: the first one characterises the Czech curricular context, namely, the national curricular document and aspects of justification of mathematical statements in selected series of mathematics textbooks. The second study reports on characteristics of teachers' beliefs and practices as related to argumentation on an example of six purposefully selected teachers, via interviews and observations of their lessons. Finally, I select three teachers with differing approaches to teaching and describe specific observed instances in their practices in relation to classroom norms regarding argumentation, justification of general mathematical truths, and aspects of arguments. I show how teachers' beliefs, a textbook and pupils may influence the observed arguments. The studies show that a teachers' emphasis on efficiency (fulfilling school curriculum demands) on one hand and on sense-making on the other lead to distinct implemented curricula. The curricular context and teachers' practice analysis suggest that justification of general truths is generally seen as important but without clear cognitive aims...en_US
dc.description.abstractCílem práce bylo popsat, jak na pozadí českého kontextu ovlivňují přesvědčení a praktiky učitelů způsob, kterým je vedena matematická argumentace ve výuce matematiky na druhém stupni základní školy a nižších gymnáziích. V první studii charakterizuji prostřednictví studia dokumentů český kurikulární kontext a aspekty odůvodňování obecných matematických vztahů ve vybraných učebnicích. Druhá studie se na příkladu šesti vybraných učitelů zaměřuje na učitelova přesvědčení a praktiky týkající se argumentace, které byly zjišťovány rozhovory a náslechy na jejich vyučovacích hodinách. Pro poslední studii byli vybráni tři učitelé s odlišnými přístupy k výuce a v jejich výuce byly sledovány konkrétní případy praktik týkajících se argumentace. Praktiky byly posuzovány na pozadí norem, které existují v dané třídě, vzhledem k povaze odůvodňování matematických pravidel a k charakteristikám argumentů. Studie zřetelně poukázala na míru vlivu učebnic a žáků na použité argumenty. Ukázalo se, že učitelův důraz na efektivnost (ve smyslu naplnění školních osnov) na straně jedné a jeho důraz na zprostředkování porozumění žákům na straně druhé vedou k odlišným implementacím kurikula. Analýza kurikulárního kontextu a učitelských praktik naznačuje, že odůvodňování pravidel je ve zkoumaném kontextu obecně chápáno jako důležité, ale...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectmathematical argumentationen_US
dc.subjectteachers' beliefsen_US
dc.subjectmathematics curriculumen_US
dc.subjectlower secondary educationen_US
dc.subjectjustificationen_US
dc.subjectargumentsen_US
dc.subjectmatematická argumentacecs_CZ
dc.subjectpřesvědčení učitelůcs_CZ
dc.subjectmatematické kurikulumcs_CZ
dc.subjectdruhý stupeňcs_CZ
dc.subjectodůvodňovánícs_CZ
dc.subjectargumentycs_CZ
dc.titleArgumentace v přesvědčeních a praktikách učitelů matematiky v kontextu České republikycs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-25
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId108609
dc.title.translatedArgumentation in mathematics teachers' beliefs and practices in the context of the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeHejný, Milan
dc.contributor.refereeKaenders, Rainer
dc.identifier.aleph002205528
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDidaktika matematikycs_CZ
thesis.degree.disciplineDidactics of Mathematicsen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
thesis.degree.programPedagogyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDidaktika matematikycs_CZ
uk.degree-discipline.enDidactics of Mathematicsen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enPedagogyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csCílem práce bylo popsat, jak na pozadí českého kontextu ovlivňují přesvědčení a praktiky učitelů způsob, kterým je vedena matematická argumentace ve výuce matematiky na druhém stupni základní školy a nižších gymnáziích. V první studii charakterizuji prostřednictví studia dokumentů český kurikulární kontext a aspekty odůvodňování obecných matematických vztahů ve vybraných učebnicích. Druhá studie se na příkladu šesti vybraných učitelů zaměřuje na učitelova přesvědčení a praktiky týkající se argumentace, které byly zjišťovány rozhovory a náslechy na jejich vyučovacích hodinách. Pro poslední studii byli vybráni tři učitelé s odlišnými přístupy k výuce a v jejich výuce byly sledovány konkrétní případy praktik týkajících se argumentace. Praktiky byly posuzovány na pozadí norem, které existují v dané třídě, vzhledem k povaze odůvodňování matematických pravidel a k charakteristikám argumentů. Studie zřetelně poukázala na míru vlivu učebnic a žáků na použité argumenty. Ukázalo se, že učitelův důraz na efektivnost (ve smyslu naplnění školních osnov) na straně jedné a jeho důraz na zprostředkování porozumění žákům na straně druhé vedou k odlišným implementacím kurikula. Analýza kurikulárního kontextu a učitelských praktik naznačuje, že odůvodňování pravidel je ve zkoumaném kontextu obecně chápáno jako důležité, ale...cs_CZ
uk.abstract.enI aim to describe how teachers' beliefs and practices influence the way mathematical argumentation is conducted in lower secondary mathematics classroom within the Czech curricular context. I present results of two studies: the first one characterises the Czech curricular context, namely, the national curricular document and aspects of justification of mathematical statements in selected series of mathematics textbooks. The second study reports on characteristics of teachers' beliefs and practices as related to argumentation on an example of six purposefully selected teachers, via interviews and observations of their lessons. Finally, I select three teachers with differing approaches to teaching and describe specific observed instances in their practices in relation to classroom norms regarding argumentation, justification of general mathematical truths, and aspects of arguments. I show how teachers' beliefs, a textbook and pupils may influence the observed arguments. The studies show that a teachers' emphasis on efficiency (fulfilling school curriculum demands) on one hand and on sense-making on the other lead to distinct implemented curricula. The curricular context and teachers' practice analysis suggest that justification of general truths is generally seen as important but without clear cognitive aims...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022055280106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV