Mediální výchova jako prostředek rozvoje kritického hodnocení mediálních sdělení u žáků druhého stupně základních škol
Media education as a mean of development of lower secondary school student's critical assessment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102625Identifiers
Study Information System: 200660
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Samek, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
reklama, vliv, focus group, média, masmédia, mediální výchova, druhý stupeň základního vzděláváníKeywords (English)
advertisement, influence, focus group, media, mass media, media education, second grade of elementary schoolDiplomová práce je zaměřena na vliv mediální výchovy na schopnost žáků druhého stupně základních škol interpretovat mediální sdělení. Čtenář je uveden do problematiky médií a jejich vlivu na člověka s hlavním zaměřením na žáka druhého stupně základní školy. Druhá část představuje koncept mediální výchovy, nabízí návrh bloku výuky mediální výchovy s evaluací dopadu výuky na příslušné kompetence žáků. Účinnost výuky bude hodnocena pomocí výzkumné sondy koncipované jako kvalitativní porovnávání výpovědí žáků po absolvování kurzu mediální výchovy, pomocí skupinového rozhovoru Focus group. Otázky se zaměřují na kritickou analýzu mediálních sdělení, přičemž jsou odpovědi žáků porovnávány s kontrolní skupinou, která takto vzdělávána nebyla. KLÍČOVÁ SLOVA reklama, vliv, focus group, média, masmédia, mediální výchova, druhý stupeň základního vzdělávání
The thesis is focused on the influence of media education of the ability of students of the second grade of elementary schools to interpret media communication. The reader will be provided an insight into the issue of media and their influence on a person with a main focus on the students of the second grade of elementary school. The second part of this thesis present the concept of media education, it offers a proposal for a block of media education with assessment of the impal of teaching on the respektive competencies of the students. The effectiveness of the teaching will be assessed through research surveys designed as a qualitative comparison of students' testimonies after completing a media education course, using the group interview Focus group. The questions are focused on the critical analysis of media communication, whereas students' answers are compared with a control group that was not equally educated. KEYWORDS advertisement, influence, focus group, media, mass media, media education, second grade of elementary school