Porozumění vybraným tématům evropské integrace u středoškolských studentů
Understanding Selected Topics of the European Integration
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102586Identifiers
Study Information System: 175153
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
evropská integrace, EU, evropská identita, kvalitativní výzkum, studentská porozuměníKeywords (English)
European integration, EU, European identity, qualitative research, students' understandingCílem diplomové práce je diagnostikovat porozumění vybraným tématům evropské integrace u studentů středních škol v návaznosti na zakotvení tématu v kurikulárních dokumentech. V teoretické části je představena analýza rámcových vzdělávacích programů. Na ni navazuje stručné shrnutí vývoje integračního procesu do současné podoby spolupráce a fungování institucí. Dále je zde představeno konstruktivistické pojetí výuky, z nějž vychází praktická část diplomové práce. V závěru této části jsou představeny výsledky rešerše dosavadních výzkumů v této oblasti. V praktické části diplomové práce byla realizována vlastní kvalitativní výzkumná sonda metodou polostrukturovaného hloubkového rozhovoru. Získaná data byla následně kvalitativně analyzována. V závěru práce byly představeny výsledky výzkumné sondy, a tam kde to bylo možné, byly porovnány s výsledky dalších výzkumů. Z výsledků výzkumné sondy vycházela doporučení pro výuku.
The aim of the thesis is to diagnose the understanding of chosen topics regarding european integration of high school students in relation with incorporation of the topic among curriculum documents. Theoretical part of the thesis introduces the analysis of general educational programmes followed up with general summary of development of integration process into the form it has nowadays and also summary of institutions and their functions. Further we are introducing a contructive approach to teaching which is used as a base of practical part of our thesis. In the end of this part are stated the outcomes of the investigation of existing researches in this area. In the practical part of the thesis we implemented our own qualitative investigative sound using the method of half-structured in-depth conversation. The data gathered from this method were subsequently qualitatively analysed. In the end of the thesis we are introducing the outcomes of investigative sound and comparing them with outcomes of other researches where possible. The outcomes of the investigative sound were crucial for our teaching recommendations.