Strategie užívané při řešení úloh měřících pracovní paměť
Strategies used to solve working memory tasks
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102459Identifiers
Study Information System: 190969
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Preiss, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pracovní paměť, n-back tasks, strategie řešeníKeywords (English)
working memory, n-back tasks, solving strategiesTrénink pracovní paměti je poměrně populární téma, avšak procesy, které se dějí během řešení paměťových úloh, jsou popsány velmi málo. Tématem této bakalářské práce je proto zmapovat strategie, používané při řešení úloh typu n-back, a zjistit vliv modality a abstrakce podnětového materiálu na výkon a volbu paměťových strategií. Pro tyto účely byl použit tréninkový program NBack Campaig. Do výzkumu bylo zařazeno 23 dětí ve věku 12 až 14 let, jelikož tato věková kategorie je velmi málo prozkoumána. Respondentům byly prezentovány úlohy vizuální a auditivní modality a různé míry abstrakce. Následně byly s vybranými respondenty provedeny polostrukturované rozhovory pro zjištění jejich paměťových strategií. Statistická analýza prokázala vliv modality podnětového materiálu na výkon. Vliv abstrakce na výkon byl prokázán pouze u úkolů s vizuálním podnětovým materiálem. Dále byly zjištěny strategie, které odpovídaly určitému typu modality a míře abstrakce podnětového materiálu. KLÍČOVÁ SLOVA N-back, strategie, modalita, abstrakce, trénink pracovní paměti.
Working memory training is a very popular subject in nowadays literature, but processes that underlie the process of task solving have not been researched much. The aim of this work is to find strategies that are used when solving n-back tasks, and to find out the influence of modality and level of abstraction on the performance and choice of strategies. For these purposes the training program NBack Campaign was chosen. In this study participated 23 children from 12 to 14 years old, because children of this age have not been researched much. The participants were presented with visual and auditory tasks with different levels of abstraction. With some of the participants were conducted semistructured interviews. Statistical analysis showed the modality effect on performance. The effect of the level of abstraction on performance was shown only in visual tasks. Furthermore, the strategies that corresponded with modality and level of abstraction were identified. KEYWORDS N-back, strategies, modality, abstraction, working memory training