Zobrazit minimální záznam

Development of speech and non-speech areas of a child with developmental dysphasia
dc.contributor.advisorKotvová, Miroslava
dc.creatorKovaříková, Barbora
dc.date.accessioned2018-10-01T12:35:38Z
dc.date.available2018-10-01T12:35:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/101467
dc.description.abstractThe bachelor thesis is conducted as a case study of a boy with an expressive type of developmental dysphasia. This study deals with the possibilities of developing the individual speech and non-speech areas of a given boy. The theoretical part is focused on describing the development of children's speech, the theoretical definition of impaired communication ability and the theoretical anchorage of developmental dysphasia from the point of view of etiology, symptomatology and diagnostics. The theoretical part also deals with therapy and development of individual areas of a child with developmental dysphasia. The second part of the thesis is focused on the development of speech and non-speech areas from the practical side. It analyses the available medical reports and presents the results of the input and output guideline evaluations of individual areas of the boy. It also describes the course of development of individual areas of a given boy and presents the used material. The bachelor thesis therefore aims to analyse the speech and non-speech areas of a boy with developmental dysphasia and to describe the possibilities of their development. Key words: Case study, communication, development, developmental dysphasia, hearing perception, impaired communication ability, speech areas, visual perception.en_US
dc.description.abstractBakalářská práce je vedena jako případová studie chlapce s expresivním typem vývojové dysfázie. Věnuje se možnostem rozvoje jednotlivých řečových a neřečových oblastí u daného chlapce. Teoretická část je zaměřena na popsání vývoje dětské řeči, teoretické vymezení narušené komunikační schopnosti a teoretické ukotvení vývojové dysfázie z pohledu etiologie, symptomatologie a diagnostiky. Dále se teoretická část také věnuje terapii a rozvoji jednotlivých oblastí u dítěte s vývojovou dysfázií. Druhá část práce se již zaměřuje na rozvoj řečových a neřečových oblastí po praktické stránce. Analyzuje dostupné lékařské zprávy a výsledky ze vstupního a výstupního orientačního hodnocení jednotlivých oblastí chlapce. Také popisuje průběh rozvoje jednotlivých oblastí u daného chlapce a prezentuje použitý materiál. Bakalářská práce si tedy klade za cíl, analyzovat řečové a neřečové oblasti u chlapce s vývojovou dysfázií a popsat možnosti jejich rozvoje. Klíčová slova: Vývojová dysfázie, narušená komunikační schopnost, komunikace, řečové roviny, sluchové vnímání, zrakové vnímání, rozvoj, případová studie.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectCase studyen_US
dc.subjectcommunicationen_US
dc.subjectdevelopmenten_US
dc.subjectdevelopmental dysphasiaen_US
dc.subjecthearing perceptionen_US
dc.subjectimpaired communication abilityen_US
dc.subjectspeech areasen_US
dc.subjectvisual perceptionen_US
dc.subjectKomunikacecs_CZ
dc.subjectnarušená komunikační schopnostcs_CZ
dc.subjectpřípadová studiecs_CZ
dc.subjectrozvojcs_CZ
dc.subjectřečové rovinycs_CZ
dc.subjectsluchové vnímánícs_CZ
dc.subjectvývojová dysfáziecs_CZ
dc.subjectzrakové vnímánícs_CZ
dc.titleRozvoj rečových a neřečových oblastí u dítěte s vývojovou dysfáziícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-10
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId189854
dc.title.translatedDevelopment of speech and non-speech areas of a child with developmental dysphasiaen_US
dc.contributor.refereeKlenková, Jiřina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Pedagogyen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Pedagogyen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Pedagogyen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Pedagogyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce je vedena jako případová studie chlapce s expresivním typem vývojové dysfázie. Věnuje se možnostem rozvoje jednotlivých řečových a neřečových oblastí u daného chlapce. Teoretická část je zaměřena na popsání vývoje dětské řeči, teoretické vymezení narušené komunikační schopnosti a teoretické ukotvení vývojové dysfázie z pohledu etiologie, symptomatologie a diagnostiky. Dále se teoretická část také věnuje terapii a rozvoji jednotlivých oblastí u dítěte s vývojovou dysfázií. Druhá část práce se již zaměřuje na rozvoj řečových a neřečových oblastí po praktické stránce. Analyzuje dostupné lékařské zprávy a výsledky ze vstupního a výstupního orientačního hodnocení jednotlivých oblastí chlapce. Také popisuje průběh rozvoje jednotlivých oblastí u daného chlapce a prezentuje použitý materiál. Bakalářská práce si tedy klade za cíl, analyzovat řečové a neřečové oblasti u chlapce s vývojovou dysfázií a popsat možnosti jejich rozvoje. Klíčová slova: Vývojová dysfázie, narušená komunikační schopnost, komunikace, řečové roviny, sluchové vnímání, zrakové vnímání, rozvoj, případová studie.cs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis is conducted as a case study of a boy with an expressive type of developmental dysphasia. This study deals with the possibilities of developing the individual speech and non-speech areas of a given boy. The theoretical part is focused on describing the development of children's speech, the theoretical definition of impaired communication ability and the theoretical anchorage of developmental dysphasia from the point of view of etiology, symptomatology and diagnostics. The theoretical part also deals with therapy and development of individual areas of a child with developmental dysphasia. The second part of the thesis is focused on the development of speech and non-speech areas from the practical side. It analyses the available medical reports and presents the results of the input and output guideline evaluations of individual areas of the boy. It also describes the course of development of individual areas of a given boy and presents the used material. The bachelor thesis therefore aims to analyse the speech and non-speech areas of a boy with developmental dysphasia and to describe the possibilities of their development. Key words: Case study, communication, development, developmental dysphasia, hearing perception, impaired communication ability, speech areas, visual perception.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV