Zdravotní gramotnost žáků druhého stupně základní školy praktické
Health literacy of pupils of secondary school practical
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101280Identifiers
Study Information System: 162472
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Zvírotský, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zdraví, zdravý životní styl, výživa, pitný režim, pohybové aktivity, první pomoc, drogové závislosti, výchova ke zdraví, rámcový vzdělávací programKeywords (English)
Health, healthy lifestyle, nutrition, fluid intake, physical activity, first aid, drug addiction, health education, educational programDiplomová práce je zaměřena na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Cílem práce je zjistit, jaká je zdravotní gramotnost žáků s mentálním postižením, navštěvující druhý stupeň základní školy. Teoretická část je věnována pojmům zdraví, zdravotní gramotnost, zdravotní výchova. Seznamuje s determinanty ovlivňující zdraví a zabývá se zdravotní prevencí. Dále charakterizuje, definuje, vymezuje a klasifikuje mentální postižení a popisuje edukační a osobnostní specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Blíže popisuje vzdělávací obor výchova ke zdraví. Praktická část seznamuje s cíli diplomové práce, obsahuje výzkumné šetření, kterým ověřuje teoretické i praktické znalosti žáků ve vzdělávacím oboru výchova ke zdraví. Výzkumem se potvrdilo že více jak polovina žáků má teoretické znalosti a zároveň je uplatňuje v praktickém životě. Výzkumné šetření probíhalo formou interview. V závěru práce jsou uvedena doporučení pro pedagogickou praxi. KLÍČOVÁ SLOVA Lehké mentální postižení, zdravotní gramotnost, výchova ke zdraví, základní škola, vzdělávací oblast člověk a zdraví, 2. stupeň
The diploma thesis is focused on the education of pupils with mild mental disorders. The aim of the thesis is to find out what is the health literacy of pupils with mild mental disorders attending the second degree of elementary school. The theoretical part is devoted to the concept of health, health literacy, health education. It introduces health determinants and deals with health prevention. It further characterizes, defines, describes and classifies mental disorders and describes the educational and personality characteristics of pupils with mild mental disorders. It thoroughly describes educational specialization called health education. The practical part introduces goals of the diploma thesis. It contains a research survey which verifies the theoretical and practical knowledge of pupils in the educational specialization called health education. Research has confirmed that more than half of pupils have theoretical knowledge and apply them in practical life. The research was conducted in the form of an interview. At the end of the thesis there are recommendations for pedagogical practice. KEYWORDS Light mental disability, health literacy, teaching of health, basic education, education Area man and health, 2.stage of a primary school