Podpora čtenářské pregramotnosti v přípravných třídách
Support for reading pre-literacy in preparatory classes
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101248Identifiers
Study Information System: 201076
Collections
- Kvalifikační práce [14378]
Author
Advisor
Referee
Marádová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Čtenářská pregramotnost, čtenářství, kniha, přípravná třída, odklad povinné školní docházky, školní zralost
Keywords (English)
Reading preliteracy, reading, book, preparatory class, postponement of compulsory school, attendance, school maturity
Tématem této diplomové práce je podpora čtenářské pregramotnosti v přípravných třídách. V teoretické části je nejprve diskutována gramotnost obecně, čtenářská gramotnost jako její klíčová doména a pregramotnost, coby příprava k získávání vlastních znalostí. Je zde vymezena úloha rodiny a předškolního zařízení v její podpoře. Dále se zabývá přípravnými třídami, školní zralostí dítěte předškolního věku a odkladem povinné školní docházky, jakožto ukazatelem pro přijetí do přípravných tříd. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jakým způsobem podporují pedagogové čtenářskou pregramotnost v přípravných třídách. Data byla získána polostrukturovanými rozhovory s učiteli přípravných tříd školního roku 2017/2018. Výzkumné otázky byly zaměřené na populaci přípravných tříd, na metody a postupy učitelů vedoucí k podpoře čtenářské pregramotnosti, na spolupráci s dalšími odborníky a organizacemi podporující čtenářskou pregramotnost a na pomůcky, které při výuce používají. Ze zkušeností učitelek daných přípravných tříd vyplývá, že se respondentky o čtenářskou pregramotnost zajímají a v problematice se orientují. Ve výuce jsou iniciativní a čtenářské pregramotnosti přikládají velkou váhu, považují ji zejména za důležitou pro úspěšné pokračování svých žáků ve vzdělávání a školní docházce. V rozhovorech vyjmenovaly...
This diploma thesis focuses on the support of reading preliteracy in preparatory classes. The theoretical part discusses literacy in general, reading literacy as its key domain and literacy as preparation for acquiring knowledge. The support role of family and preschool is defined. Further this thesis discusses preparatory classes, school maturity of pre-school children and postponement of compulsory school attendance as an indicator for admission to preparatory classes. The aim of this research was to find out how teachers support reading literacy in preparatory classes. Data was obtained through semi-structured interviews with teachers of preparatory classes for the school year 2017/2018. The research questions focused on the population of preparatory classes, methods and practices of teachers to support reading literacy, collaboration with other professionals and organizations supporting reading literacy and the tools used in teaching. The experiences of teachers of preparatory classes show that the respondents are interested in reading literacy and are knowledgeable in this issue. The educators are initiative during the classes and reading literacy is highly valued. It is considered to be of great importance mainly for the successful continuation of the pupils in education and school...