Inovativní přístupy ke kurikulu ČJ na 2. stupni ZŠ
Innovative Approaches to Czech Language Curriculum at Lower Secondary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/101030Identifiers
Study Information System: 187567
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Šmejkalová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Czech Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
kurikulum, český jazyk, inovativní přístupy, základní škola, 2. stupeňKeywords (English)
curriculum, Czech language, innovative approaches, lower secondary schoolCílem této práce s názvem Inovativní přístupy ke kurikulu ČJ na 2. stupni ZŠ bylo zjistit, zda byly do školních vzdělávacích programů předmětu český jazyk na 2. stupni vybraných základních škol projektovány nějaké inovativní přístupy. Pokud se inovativní přístupy v kurikulu objevily, následovala analýza těchto přístupů. Práce je obsahem rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části jsou zmapovány přístupy ke kurikulu obecně a přístupy ke kurikulu předmětu český jazyk konkrétně. V práci je také stručně nastíněn průběh kurikulární reformy, jež byla oficiálně spuštěna v lednu roku 2005 (viz školský zákon). Práce se rovněž zabývá reakcemi odborné veřejnosti na kurikulární reformu. Praktická část obsahuje analýzu přístupů ke kurikulu v předmětu český jazyk na vzorku třinácti náhodně vybraných základních škol v České republice se zvláštním důrazem na inovativní přístupy k pojetí předmětu český jazyk v duchu kurikulární reformy a inovativních obecně i oborově didaktických postupů. Pro analýzu byla použita metoda srovnávání (komparace) a analýza obsahu textu. Výsledky naznačují, že ve zkoumaných školách se inovativní přístupy v kurikulárních materiálech, konkrétně v tematických plánech předmětu český jazyk, vyskytují. Inovativní přístupy jsou podle výsledků projektovány pro učivo,...
The aim of the thesis Innovative Approaches to Czech Language Curriculum at Lower Secondary School was to discover whether any innovative approaches to subject Czech language at lower secondary schools were included in their school education programme, if the answer was positive, the aim was to define which innovative approaches exactly they were. The thesis is divided into a theoretical part and a practical part. The theoretical part analyzes the general approach to curriculum and also the specific approach towards the Czech language. The thesis includes a brief history of the curricular reform, which was implemented in January 2005, and the opinions of the experts on the reform. The practical part contains the analysis of the innovative approaches towards the curriculum of the Czech language at the chosen thirteen lower secondary schools in the Czech Republic. A specific interest was given to innovative approaches towards the Czech language which were in agreement with the curricular reform and with the innovative didactic approaches in general. The chosen method is a comparison and the analysis of the texts. The results indicate that the innovative approaches are present in the curricular materials at the chosen schools, specifically in the syllabus of the subject Czech language. The results...