Sociální aspekty moderních deskových her
Social aspects of modern board games
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100986Identifiers
Study Information System: 186104
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Klusák, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
sociální interakce, hra, deskové hry, moderní deskové hry, skupinové role, komunikační hryKeywords (English)
social interactions, play, board games, modern board games, group roles, communication gamesDiplomová práce se tematicky zabývá moderními deskovými hrami a zkoumáním interakcí malé sociální skupiny. Práce je členěna do dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část poskytuje úvod do teorie hry jako takové s podrobnějším seznámením s dvěma koncepcemi her. Dále se zabývám definováním hry deskové a rozdíly mezi klasickými a moderními deskovými hrami. Moderním deskovým hrám je věnován větší prostor, je kladen důraz především na tři jejich aspekty, a to společenský rozměr hry, existence desky jakožto několika významového herního prostoru a specifický herní materiál. Teorie také zahrnuje představení metody analýzy interakčního procesu F. Balese a vybranou typologii rolí, které jsou obě použity v empirické části práce. V praktické části je pak představen výzkum kvalitativní metodologie spočívající v pozorování třech herních skupin během partie konkrétní moderní deskové hry (Zima mrtvých). Z každé pozorované hry byl pořízen zvukový záznam. Nasbíraná data byla následně kódována a zpracována podle uvedené metody analýzy interakčního procesu a podrobena další analýze. Výstupem z práce tak jsou především charakteristiky interakcí hráčů, popis jejich skupinových rolí a rovněž také tzv. komunikační hry, které byly u jednotlivých herních skupin identifikovány. Empirická část práce představuje...
The thesis deals with the theme of modern board games and the interactions of a small social group. The thesis is divided into two parts, theoretical and empirical. The theoretical part provides an introduction to the theory of play as such with a more detailed understanding of two play concepts. I also deal with the definition of board games and the differences between classical and modern board games. I devote more space to the modern board games with emphasis on three aspects, namely the social dimension of the play, the existence of the board as a meaningful game space and specific game material. The theory also includes the introduction of a method Interaction Process Analysis of F. Bales and a selected typology of group roles that are both used in the empirical part of the thesis. In the practical part is presented a research of qualitative methodology consisting of observation of three game groups during the part of a concrete modern board game (Dead of Winter). An audio record was taken from each observed game. The collected data was then encoded and processed according to the method of the Interaction Process Analysis and subjected to further analysis. The output of the work is mainly the characteristics of player interactions, the description of their group roles as well as the so-called...