Téma středověk v rámci historického učiva vzdělávací oblasti člověk a jeho svět
The Topic of Middle Ages in the Curriculum of the Educational Theme a Human and his World.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100766Identifiers
Study Information System: 196920
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Zicha, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
historické myšlení, Člověk a jeho svět, zahraniční kurikula, tematický celek, Přemyslovci, mladší školní věkKeywords (English)
historical thinking, Humans and their world, foreign school curriculums, thematic topic, house of Přemyslovci, pupil of primary school ageDiplomová práce "Téma středověk v rámci historického učiva vzdělávací oblasti člověk a jeho svět" se zabývá problematikou rozvoje historického myšlení dětí a využitím historického myšlení ve výuce, která se zaměřuje na období středověku na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se věnuje historickému vývoji a rozboru tematické oblasti Člověk a jeho svět, která je obsažena v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a porovnává ho s pojetím historických témat na prvním stupni vybraných zahraničních kurikul. Dále se teoretická část věnuje historickému myšlení a teoriím vývojové psychologie. Praktická část práce popisuje přípravu a realizaci tematického celku, který se zabývá obdobím Přemyslovců. Tematický celek si klade za cíl rozvoj kompetence historického myšlení. K jeho rozvoji slouží dílčí cíle, které se zaměřují na práci se zdroji, na různou interpretaci historických událostí, a také na prohloubení vztahu žáků k historii. V závěru praktické části je tematický celek zhodnocen. KLÍČOVÁ SLOVA historické myšlení, Člověk a jeho svět, zahraniční kurikula, tematický celek, Přemyslovci, mladší školní věk
This thesis "The topic of Middle Ages within a historical curriculum of the educational area Humans and their world" deals with the issue of children's development of historical thinking and its usage in the historical teaching, which is focused on Middle-Ages, at primary school. The theoretical part of this thesis aims at the educational area Humans and their world, its development through history and its analysis. This educational area is compared with teaching of historical topics at primary school involved in selected foreign educational curriculums. The theoretical part deals with historical thinking and psychological theories. The practical part of this thesis depicts set up and realization of thematic unit which is focused on the period of the house of Přemyslovci. This thematic unit aims at the development of historical thinking competence, which should be achieved by completion of particular goals. These goals focus on working with sources, various interpretations of historical events and also on deepening of pupil's relationship to history. At the end of this thesis, the thematic unit is assessed. KEY WORDS historical thinking, Humans and their world, foreign school curriculums, thematic topic, house of Přemyslovci, pupil of primary school age