Historie vzdělávací instituce vyšší odborné školy — Jahodovky
Research Article
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100453Identifiers
ISSN: 2336-6664
Collections
- Číslo 1 [16]
Issue Date
2018Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaSource
Fórum sociální práce, 2018, 1, 47-60Source URL
https://forumsocialniprace.ff.cuni.czKeywords (Czech)
Vzdělávání, historické etapy, vzdělávací programy, sociální práce, sociální pracovník, profese, komunita, Education, historical stages, educational programmes, social work, social worker, profession, community
Článek se věnuje historii jedné z nejstarších vzdělávacích institucí v sociální práci v ČR. Prezentuje
progres školy a progres vzdělávacích programů sociální práce. Zabývá se vývojem vzdělávacích modulů
v sociální práci, platných v daném historickém období ve společnosti, a mapuje aktivity budoucích
sociálních pracovníků v přípravě na budoucí povolání — profesi sociální práce. Popisuje školu
jako spojnici teorie a praxe, jako spojnici mezi vzdělavatelem a odborníky v praxi. Představuje Jahodovku
jako vzdělavatele profesní přípravy na výkon činnosti sociálního pracovníka a jako komunitu
sociálních pracovníků.
The article addresses the history of one of the oldest educational institutions in social work in Czech
Republic. It describes the evolution of the school and of the social work educational programme. Further
it deals with the development of social work educational modules available in given historical periods
and maps activities of future social workers in terms of preparation for their future profession
of social work. It presents the school as a meeting point of theory and practice — a flowline between
the educator and the practitioners, as an educator providing professional preparation for execution of
social work in practice and as a community of social workers.