Boomwhackers jako prostředek mezipředmětového propojení na 1. stupni ZŠ
Boomwhackers as a mean of intersubject connection in primary school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202351Identifiers
Study Information System: 270904
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
boomwhackers, činnostní hudební výchova, mezipředmětové propojení, žáci prvního stupně ZŠKeywords (English)
boomwhackers, activity-based music education, cross-curricular connections, primary school pupilsDiplomová práce se zabývá využitím hudebního nástroje boomwhackers jako prostředku mezipředmětového propojení na 1. stupni základní školy. Cílem práce je zjistit, zda a jak učitelé boomwhackers využívají, případně proč je nevyužívají, co by mohlo přispět k jejich širšímu zapojení a zda jsou používány pouze v hodinách hudební výchovy, nebo i v dalších předmětech. Součástí práce je také návrh vlastních aktivit pro praktické uplatnění boomwhackers. Teoretická část vymezuje klíčové pojmy, popisuje historii a charakteristiku boomwhackers, jejich možnosti využití a specifika výuky na 1. stupni ZŠ, zejména principy činnostní hudební výchovy a mezipředmětového propojení. Zvláštní pozornost je věnována možnostem integrace boomwhackers do různých vzdělávacích oblastí. Empirická část prezentuje výzkumný cíl, stanovuje metodiku a hypotézy. Výzkum probíhá formou dotazníkového šetření mezi učiteli 1. stupně ZŠ. Výsledky dotazníků jsou analyzovány a diskutovány, na jejich základě je vytvořen sborník aktivit, které podporují mezipředmětové propojení prostřednictvím boomwhackers napříč jednotlivými ročníky. Práce přináší ucelený pohled na možnosti využití boomwhackers a nabízí inspiraci pro inovativní zpestření výuky na 1. stupni základní školy.
This thesis focuses on the use of the musical instrument boomwhackers as a means of cross- curricular integration at the primary school level. The aim is to find out whether and how teachers use boomwhackers, why some do not use them, what might encourage their wider adoption, and whether they are used solely in music lessons or also in other subjects. The thesis also includes the design of original activities for practical application. The theoretical part defines key concepts, describes the history and characteristics of boomwhackers, explores their potential uses, and outlines the specifics of teaching at the primary school level, especially principles of activity-based music education and cross- curricular integration. Particular attention is given to the possibilities of integrating boomwhackers across different educational areas. The empirical part presents the research objectives, methodology, and hypotheses. The research is conducted through a questionnaire survey targeted exclusively at primary school teachers. The collected data are analysed and discussed, and based on the findings, a collection of activities is created to support cross-curricular integration through boomwhackers across different year groups. The thesis provides a comprehensive view of the possibilities of using...
