Výtvarné umění jako nástroj moci v Sovětském svazu - formování nového hrdiny sovětské společnosti ve třicátých letech 20. století
Visual Arts as a Mean of Power in the Soviet Union - Forming a New Hero of the Soviet Society in the 1930s
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69705Identifikátory
SIS: 136465
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančárková, Julie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Východoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav východoevropských studií
Datum obhajoby
16. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
SSSR, socialistický realismus, výtvarné umění, ideologie, interpretace, společnost, hrdina, moc, malbaKlíčová slova (anglicky)
USSR, Socialist Realism, Visual Arts, Ideology, Interpretation, Society, Hero, Power, Painting(česky) Bakalářská práce se zaměřuje na výtvarné umění ve třicátých letech 20. století v Sovětském svazu. V několika oddílech zachycuje vývojové tendence výtvarného umění, které se v tomto období dostalo do služeb vládní propagandy. Mapuje formování socialistického realismu od prvních náznaků ve dvacátých letech, až po jeho triumf v letech třicátých, kdy byl prohlášen jediným oficiálním uměleckým směrem SSSR. Tento vývoj dokládá také rozsáhlá obrazová příloha, jež je součástí práce, a především tematická analýza vybraných děl tohoto období. Na základě této analýzy v kontextu s dobovými tendencemi a požadavky moci je v práci konstruován nový hrdina sovětské společnosti. Klíčová slova SSSR, socialistický realismus, výtvarné umění, ideologie, interpretace, společnost, hrdina, moc, malba
This bachelor's thesis focuses on the 1930s' visual arts in the Soviet Union. In several chapters, it describes developmental tendencies of visual arts that were made to serve the governmental propaganda of that time. The forming of Socialistic Realism is being mapped here starting with its first signs in the 1920s, all the way to its triumph in the 1930s, when it was proclaimed as the only USSR's official artistic movement. This development is supported by an extensive pictorial appendix that is part of this thesis, together with a thematic analysis of this time period's selected artwork. A new hero of the Soviet society is constructed here based on the analysis and in the context of this time period's tendencies and the requirements of its political powers. Key words USSR, Socialist Realism, Visual Arts, Ideology, Interpretation, Society, Hero, Power, Painting