Výtvarné umění jako nástroj moci v Sovětském svazu - formování nového hrdiny sovětské společnosti ve třicátých letech 20. století
Visual Arts as a Mean of Power in the Soviet Union - Forming a New Hero of the Soviet Society in the 1930s
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69705Identifiers
Study Information System: 136465
Collections
- Kvalifikační práce [23261]
Author
Advisor
Referee
Jančárková, Julie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - East European Studies
Department
Institute of East European Studies
Date of defense
16. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
SSSR, socialistický realismus, výtvarné umění, ideologie, interpretace, společnost, hrdina, moc, malbaKeywords (English)
USSR, Socialist Realism, Visual Arts, Ideology, Interpretation, Society, Hero, Power, Painting(česky) Bakalářská práce se zaměřuje na výtvarné umění ve třicátých letech 20. století v Sovětském svazu. V několika oddílech zachycuje vývojové tendence výtvarného umění, které se v tomto období dostalo do služeb vládní propagandy. Mapuje formování socialistického realismu od prvních náznaků ve dvacátých letech, až po jeho triumf v letech třicátých, kdy byl prohlášen jediným oficiálním uměleckým směrem SSSR. Tento vývoj dokládá také rozsáhlá obrazová příloha, jež je součástí práce, a především tematická analýza vybraných děl tohoto období. Na základě této analýzy v kontextu s dobovými tendencemi a požadavky moci je v práci konstruován nový hrdina sovětské společnosti. Klíčová slova SSSR, socialistický realismus, výtvarné umění, ideologie, interpretace, společnost, hrdina, moc, malba
This bachelor's thesis focuses on the 1930s' visual arts in the Soviet Union. In several chapters, it describes developmental tendencies of visual arts that were made to serve the governmental propaganda of that time. The forming of Socialistic Realism is being mapped here starting with its first signs in the 1920s, all the way to its triumph in the 1930s, when it was proclaimed as the only USSR's official artistic movement. This development is supported by an extensive pictorial appendix that is part of this thesis, together with a thematic analysis of this time period's selected artwork. A new hero of the Soviet society is constructed here based on the analysis and in the context of this time period's tendencies and the requirements of its political powers. Key words USSR, Socialist Realism, Visual Arts, Ideology, Interpretation, Society, Hero, Power, Painting