Deutschförderung in Polen und Tschechien: Zwei Fallstudien
German Language Support in Poland and the Czech Republic: Two Case Studies
Podpora němčiny v Polsku a Česku: Dvě případové studie
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99985Identifikátory
SIS: 201103
Kolekce
- Kvalifikační práce [18180]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šmidrkal, Václav
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Česko-německá studia/Deutsch-Tschechische Studien
Katedra / ústav / klinika
Katedra německých a rakouských studií
Datum obhajoby
18. 6. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Podpora němčiny, státní iniciativy na podporu výuky němčiny, školní reformy, vývojové trendy ve výuce němčiny, základní a střední vzdělávání, žáci učící se německy, Polsko a ČeskoKlíčová slova (anglicky)
German language support, state initiatives for the fostering of German classes, school reforms, development trends in German language classes, primary and secondary education, pupils learning German, Poland and the Czech RepublicPráce se zabývá podporou němčiny v Polsku a v Česku, a to konkrétně ve školním vzdělávání. Práce se zaměřuje na školní stupně, které předchází vysokoškolskému vzdělávání, tedy na primární a oba stupně sekundárního vzdělávání. Stav podpory němčiny je v práci nahlížen z pohledu aktivit Spolkové republiky Německo, a tady konkrétně iniciativ jeho Zahraniční kulturní a vzdělávací politiky (AKBP). Ta zastřešuje mnohé instituce, které se za podporu němčiny v zahraničí zasazují. Dále práce zohledňuje podporu němčiny ze strany polských a českých politických činitelů. Hlavní roli hrají jejich kroky, které vedly buď k navýšení počtu žáků, kteří se němčinu ve škole učí, nebo ke zlepšení kvality výuky němčiny. Mezi ně patří především školní reforma jak v Polsku, tak v Česku, která zavedla povinný druhý cizí jazyk již na prvním stupni sekundárního vzdělávání. Dále to jsou různé kampaně a iniciativy, které mají výhody znalostí němčiny mezi žáky zpopulárnit. Na závěr práce porovnává stav podpory němčiny v Polsku a Česku.
The thesis concerns with the support of German language in Poland and in the Czech Republic and so specifically in the school education. The thesis focuses on the pre-university levels of education, ie primary and both secondary education levels. The state of the support of German language is viewed in the thesis from the perspective of the activities of the Federal Republic of Germany and here namely the initiatives of its Foreign Cultural and Educational Policy (AKBP). This roofs many institutes that promote German in abroad. Further the thesis regards the support of German language from Polish and Czech political authorities. The main roles are played by their steps which have led either to increasing the number of pupils learning German language at school or to improving the quality of German lessons. These include, above all, school reform in both Poland and the Czech Republic, which introduced a compulsory second foreign language already in the lower secondary educational level. Furthermore, there are different campaigns and initiatives that should make the gaining of German language knowledge among pupils more popular. In conclusion the thesis compares the state of the support of German language in Poland and the Czech Republic.