Německo v českém denním tisku: Stereotypy a "obraz toho druhého" v komentářích a názorech ve volebním roce 2017
Germany in Czech Daily press: Stereotypes and the ,,Image of the Other'' in Comments and Opinions in Polls-Year 2017
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99819Identifiers
Study Information System: 192996
Collections
- Kvalifikační práce [17123]
Author
Advisor
Referee
Lütke Notarp, Ulrike
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
obraz Německa, český denní tisk, názory, volby do Spolkového sněmu 2017, česko-německé vztahy, asymetrické partnerství, civilní mocnost, sociální konstrukce reality, kritická analýza diskurzu, kvantitativní obsahová analýzaKeywords (English)
image of Germany, Czech daily press, opinions, German parliamentary elections 2017, Czech-German relations, assymetric partnership, civilian power, social construction of reality, critical discourse analysis, quantitative content analysisPráce vycházející z konstruktivistické tradice studia médií se v kontextu role Německa jako civilní mocnosti a hegemona Evropské unie zabývá tím, do jaké míry se argumenty vyplývající z asymetrie partnerství mezi Českou republikou a Německem v rovině vzájemných vztahů, zahraniční politiky obou států a témat, jako byly v posledních deseti letech například odlišné koncepce energetické politiky, projevovaly v komentářích a názorech v českém seriózním denním tisku v souvislosti s německými parlamentními volbami v roce 2017. Kromě teorie sociální konstrukce reality v této práci nachází uplatnění také koncept teorie rolí, jenž pomáhá vysvětlit roli Německa jako civilní mocnosti a proces formování jeho identity. Práce předkládá výsledky výzkumu, jehož cílem bylo pomocí kritické diskurzivní analýzy (CDA) formulovat hypotézy týkající se způsobu konstrukce obrazu Německa jako "toho druhého" ve smyslu van Dijkova ideologického čtverce "my versus oni" a přítomnosti stereotypů v komentářích a názorech českých seriózních deníků. Formulované hypotézy se posléze staly základem pro kvantitativní obsahovou analýzu provedenou na výzkumném vzorku 59 článků publikovaných v denících Mladá fronta DNES, Právo, Lidové noviny a Hospodářské noviny.
This thesis bases on an constructivist approach in media studies in context of the role of Germany as a civilian power and hegemon of the European Union and deals with the extent, to which arguments arising from the asymmetric partnership between the Czech Republic and Germany in the past ten years in terms of bilateral relations, foreign policy making of the both states and agenda such as different energy policy conceptions were being reflected in comments and opinions by the Czech daily press in connection with the German parliamentary elections in 2017. In addition to the theory of social construction of reality in this thesis, the concept of role theory serves to explain the role of Germany as a civilian power and the process of shaping its identity. The thesis presents the results of an research, in which a critical discourse analysis (CDA) aimed to formulate hypotheses reflecting the way of image-construction of Germany as "the other," in terms of van Dijk's ideological square "us versus them" and the presence of stereotypes in the comments and opinions in the Czech press. The formulated hypotheses later became the basis for a quantitative content analysis carried out on a research sample of 59 articles published in the daily Mladá fronta DNES, Právo, Lidové noviny and Hospodářské noviny.