Transformace české freetekno scény
The Transformation of Czech Freetekno Scene
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99148Identifiers
Study Information System: 190604
Collections
- Kvalifikační práce [17115]
Author
Advisor
Referee
Moskvina, Yuliya
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology and Social Anthropology
Department
Department of Sociology
Date of defense
13. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
freetekno, scéna, komercionalizace, transformace, Česká republikaKeywords (English)
techno music, scene, commercialization, transformation, Czech RepublicTato bakalářská práce se zabývá výzkumem české hudební scény zvané freetekno. Výzkum byl prováděn kvalitativním přístupem pomocí kombinace hloubkových výzkumných rozhovorů s informátory a zúčastněného terénního pozorování. Informátory výzkumu jsou organizátoři i běžní návštěvníci freeparties a terén výzkumu představují freeparties konané na území České republiky během roku 2017 a na začátku roku následujícího. Freetekno scéna existuje na poli českých hudebních subkultur již bez mála pětadvacet let a tato práce se zaměřuje na zkoumání její transformace, která probíhá prostřednictvím několika transformačních procesů, kterými jsou tyto: komercionalizace, dekriminalizace, profesionalizace, proměna účastníků, změna drogové situace a změna "spiritu" freeparties. Tyto procesy nejsou samostatnými jednotkami, ale navzájem se velmi silně ovlivňují. Transformační procesy dohromady vytváří vlivovou síť, jejíž výsledkem je poté transformace samotné scény.
(in English) This thesis focuses on the research of a Czech music scene called Freetekno. The research was conducted with qualitative approach by using a combination of in-depth interviews with informants and participant field observation. The informants of the research are organizers and attendees of freeparties. The terrain of the fieldwork is represented by freeparties held in the Czech Republic during the year 2017 and at the beginning of the following year. Within the field of Czech music subcultures, freetekno scene exists for almost twenty-five years and this text focuses on the research of its transformation, which is facilitated through several transformational processes, including commercialisation; decriminalisation; professionalization; change of participants; transformation of drug situation; and transformation of the "spirit" of freeparties. These processes are not isolated; they mutually influence each other quite strongly. Together, the transformational processes form a network of influence, whose outcome is then the transformation of the scene itself.