Role asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání
Role of teaching assistant in inclusive schools
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98160Identifiers
Study Information System: 187986
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Němec, Zbyněk
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
asistent pedagoga, pedagog, inkluzivní vzdělávání, legislativa, žák se speciálními vzdělávacími potřebamiKeywords (English)
teaching assistant, teacher, inclusive education, legislation, student with special educational needsBakalářská práce se zabývá rolí asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávacím systému. Pozornost je věnována především tomu, co nového do jeho profese přináší přijetí zákona č. 82/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, jenž s doplňující vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, vstoupil v platnost 1. 9. 2016. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku profese asistenta pedagoga, na vymezení pojmu inkluze v souvislosti s novými legislativními změnami a rovněž na popis žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část zkoumá, jak sám asistent pedagoga vnímá svou roli ve vzdělávacím systému, spolupráci asistenta pedagoga s pedagogem, zda se společně věnují přípravám na vyučovací hodiny a jakým způsobem mezi nimi probíhá komunikace, a dále jak jsou na běžných školách nastaveny podmínky pro práci asistenta pedagoga. Je zde uplatněn kvalitativní výzkum prostřednictvím rozhovorů. Cílem práce bylo zjistit, jakou roli má asistent pedagoga v inkluzivním vzdělávacím procesu. Analýza provedených rozhovorů z výzkumného šetření ukázala, že asistenti pedagoga považují za svou roli v inkluzivním vzdělávání zejména...
The bachelor thesis focuses on the role of a teaching assistant in the inclusive education system. Attention is paid mainly to what new brings into his profession the acceptance of the act No. 82/2015 Coll., which amends Act No. 561/2004 Coll., on pre-school, basic, secondary, higher vocational and other education which with supplementary Decree No. 27/2016 Coll., on education of pupils with special educational needs and gifted pupils, came into force on September 1, 2016. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part aims at the characteristics of the profession of teaching assistant, defining the concept of inclusion in the context of new legislative changes, as well as the description of students with special educational needs. The practical part concentrates on teaching assistant's view of his role in the school education system, the co-operation between a teaching assistant and a teacher, whether they make the preparations of lessons together and how communication between them takes place. In addition, it also focuses on the conditions for their work in schools. The qualitative research through interviews is used here. The aim of the thesis was to find out what role teaching assistant has in an inclusive educational process. Based on the analysis of...