Výchova k demokracii ve výuce na 1. stupni ZŠ
Instruction in Democracy in the Lower Grades of Primary Schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9805Identifikátory
SIS: 22635
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kargerová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
14. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem diplomové práce bylo popsat možnosti vymezení a zařazování témat výchovy k demokratickému občanství v rámci vyučovacích předmětů prvouka, vlastivěda, přírodověda a literární výchova na 1. stupni základních škol. Práce vychází z vymezení cílů a obsahu výchovy k demokratickému občanství a z uvedení možnosti volby vyučovacích metod a forem vhodných k rozvíjení a naplnění těchto cílů. Samostatnou kapitolu tvoří rozbor Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Kapitola sleduje zejména vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, ale také hodnotí průřezová témata vzhledem k naplnění cílů výchovy k demokratickému občanství. V rámci akčního výzkumu ve čtvrté třídě základní školy popisuje tato práce přípravu a realizaci projektu na téma "Obec a její problémy". Výzkum je podpořen zkoumáním vědomostí žáků před a po realizaci projektu. Součástí práce jsou také dotazníky pro učitele této základní školy sledující oblast pojetí vyučovacích hodin prvouky a vlastivědy a také oblast výchovy k demokratickému občanství a její zařazování do výuky. Z výsledků akčního výzkumu je patrné, že potřeba zahrnout výchovu k demokratickému občanství je žáky i učiteli vnímána jako nedílná součást výchovy pro aktivní, kompetentní a zodpovědný život. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Objective of my dissertation was to describe possibilities of determination and incorporating of themes of democratic citizenship education within learning of general science, homeland study, natural science and literature on 1st grade of basic schools. Work starts from setting goals and content of pedagogy to democratic citizenship and from possibility of introduction of educational methods and forms appropriate for development and fulfiillment of those goals. There is a separate chapter concerning analysis of General educational program for basic education. Chapter is focused mainly on educational area "Human and his universe", but evaluate cross-section topics related to fulfillment of goals of democratic citizenship education as well. This work describes preparation and implementation of "Community and its issues project within an operational research. Research was supported by investigation of students knowledge before and after implementation of the project. Part of the dissertation is a questionnaire for teachers of basic school monitoring approach to lessons of general science ad homeland study and scope of democratic citizenship education and this incorporation into teaching. Results of this research reveal than teachers and pupils perceive integration of democratic citizenship education as an...