"Džemevi" - domy shromáždění alevitů v Turecku
"Djemevi" - Houses of Assembly of Alevis in Turkey
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98050Identifikátory
SIS: 147350
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Charvát, Petr
Jakoubková Budilová, Lenka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Etnologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav etnologie
Datum obhajoby
29. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl
Klíčová slova (česky)
cemevi|domy shromáždění|alevismus|alevité|kyzylbašové|bektášíja|janičáři|Osmanská říše|Turecko|terénní výzkum|architektura|náboženství|rituályKlíčová slova (anglicky)
Cemevi|Houses of assembly|Alevism|Alevis|Kizilbash|Bektashism|Janissaries|Ottoman Empire|Turkey|field research|architecture|religion|ritualsPředmětem této práce jsou domy shromáždění - cemevi u alevitů v Turecku. Současní alevité navazují na tzv. Kızılbaşe, kteří žili na území Osmanské říše a na učení mystic- kého řádu bektášíja, který byl spojen s Osmanskou říší a se sbory janičářů. Současný alevismus (alevilik) chápaný buď jako náboženství, nebo jako kultura je produktem 20. století. Cemevi je dům, v němž se alevité shromažďují za účelem konání vlastních rituá- lů. Soudobé cemevi slouží jako multifunkční nábožensko-kulturní centra, v nichž vedle rituálů probíhá výuka a vypravují se v nich i pohřby. V této práci sleduji vývoj domů shro- máždění, které čerpají své názvosloví ze dvou hlavních zdrojů - z podoby bektášíjského rituálního prostoru (meydan) a z vesnické architektury oblastí osídlených alevity. Sou- časný cemevi je nejen architektonickým fenoménem, ale i politickým problémem, proto reflektuji boj alevitů o jeho zrovnoprávnění s ostatními svatostánky a popisuji zaměření alevitských nadací, které v naprosté většině iniciují stavbu cemevi. Na vzhled staveb cemevi má vedle rozpočtu vliv i pojetí alevismu jejich stavebníků. Součástí této práce je terénní výzkum, který byl uskutečněn na cemevi v tureckých městech: Ankara, Bursa, Çorum, Elâzığ, Istanbul. klíčová slova: cemevi, domy shromáždění, alevismus, alevité, kyzylbašové,...
The subject of this work are houses of assembly - cemevi at Alevis in Turkey. The current Alevis follow on from the so - called Kizilbash (Qizilbash), who lived in the territory of the Ottoman Empire and the teachings of the mystical order of Bektashi, which was associated with the Ottoman Empire and the corps of Janissaries. Contemporary Alevism (alevilik), understood either as a religion or as a culture, is a product of the 20th century. Cemevi is a house where Alevis gather to conduct their own rituals. Modern day cemevi serves as multifunctional religious and cultural center where besides the rituals, teaching takes place and funerals are conducted. In this work I pursue the development of houses of assembly, deriving their terminology from two main sources - the form of the Bektashi ritual space (meydan) and from the village architecture of the Alevis populated areas. Today's cemevi is not only an architectural phenomenon but also a political problem, so I reflect on the Alevis' struggle to equate it with other sanctuaries and describe the focus of Alevis' roots, which in most cases initiate the construction of the cemevi. The appea- rance of the cemevi buildings, taking into account the available budget, is influenced by the perception of Alevism of their builders. Part of this work is field...