Inkluzivní prostředí školní třídy na 1.stupni ZŠ s asistentem žáka s tělesným postižením
Inclusive environment of a primary school class including teachers assistant
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97825Identifikátory
SIS: 188521
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horská, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
společné vzdělávání, klima inkluzivní třídy, žák s tělesným postižením, asistent pedagoga, spolupráce učitele a asistentaKlíčová slova (anglicky)
inclusive education, inclusive classroom climate, physically disabled pupil, teaching assistant, cooperation between the teacher and the assistantDiplomová práce řeší problematiku budování klimatu školní třídy, jejímž žákem je také dítě s výrazným tělesným postižením vyžadující neustálou přítomnost asistenta. Teoretické kapitoly se zaměřují na tělesné postižení a jeho vliv na psychiku dítěte, na specifika začleňování žáka s tělesným postižením do výuky a života třídy a na spolupráci třídního učitele a asistenta žáka, jehož podporu a pomoc vyžaduje žák po celou dobu výuky. Praktická část zprostředkovává pomocí narativního vyprávění dvou dívek a lidí z jejich okolí odpovědi na otázky: Jak se s přibývajícími lety proměňují třídní vztahy a přístup spolužáků k takovému dítěti. Čím může ovlivňovat přítomnost asistenta klima třídy. Zda je pocit o úspěšnosti začlenění dítěte s tělesným postižením dospělých shodný s pocitem dítěte, nebo to dítě vidí jinak. Pomocí případových studií, které mi umožnily utvoření celkového obrazu situace, se potvrdilo, že velmi důležitým faktorem začlenění žáka s tělesným postižením do kolektivu třídy, je věk, ve kterém se žáci potkávají, a přístup učitele a asistenta k žákovi s tělesným postižením i k celé třídě. Práce nastoluje další otázky, které vycházejí z prožívání situace dětmi. KLÍČOVÁ SLOVA společné vzdělávání, klima inkluzivní třídy, žák s tělesným postižením, asistent pedagoga, spolupráce učitele a asistenta
This diploma thesis deals with the development of the school climate in a classroom with a seriously physically disabled child who requires permanent presence of an assistant. The theoretical part focuses on physical disabilities and their impact on the psyche of the child, the specifics of including a seriously disabled child in educational instructional contexts and the life of the classroom, and on the cooperation between a form teacher and an assistant whose support and help is required by the child during all lessons. The practical part uses a narrative of two girls and people who are closely related to them to offer answers to the inquiries into how have relationships within such a classroom and the attitude of classmates to a disabled child changed over the years; how can the presence of an assistant affect the climate of the classroom; and whether the external perception of the inclusion of a disabled child as a successful one corresponds with the feelings of the disabled child, of if the child sees the process otherwise. Case studies which helped the author to get a general picture of the situation confirmed it appeared that the factor which immensely affects inclusion of a physically disabled child in the classroom is the age at which children meet and the attitude of the teacher and the...