Umíme se učit s CLIL? Akční výzkum při zavádění inovativního přístupu k výuce angličtiny.
Are We Able to Learn by CLIL? Action Resarch During Its Implemention.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97822Identifikátory
SIS: 187638
Kolekce
- Kvalifikační práce [18093]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vallin, Petra
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
CLIL-Content and Language Integrated Learning, jazykové vzdělávání na českých základních školách, kurikulární a legislativní dokumenty, typologie osobnosti učitele, auto diagnostika, akční výzkum: příprava vyučovací hodiny, videozáznam realizace, reflexeKlíčová slova (anglicky)
CLIL- Content and Language Integrated Learning, language education at Czech basic schools, curricular and legislative documents, typology of pedagogical personalities, auto diagnosis, action research: educational preparatory work, videotaping of the lesson, reflection of the lessonA b s t r a k t: CLIL je v Čechách relativně nová metoda, jak lze učit cizím jazykům. V současné době globalizace, je jazykové vzdělávání prioritou edukačních systémů většiny států, přinejmenším států EU. Kdy ale s jazykovou výchovou začít a jaké metody využít? Pro jaký věk dětí je intenzivní výuka cizího jazyka vhodná? Ve třetí třídě, ve druhé nebo ještě dříve? Jsem přesvědčená, že CLIL, především ve své podobě jazykových sprch, může přinést odpověď, jak s dětmi mladšího školního věku realizovat propedeutiku budoucí výuky cizích jazyků. Cílem mé práce je na základě akčního výzkumu, který se bude opírat a videozáznamy ze tří výukových jednotek, stanovit, jaké aktivity volit pro svou druhou třídu. Dále analyzovat, kterých jazykových a obecně didaktických chyb se jako pedagog při těchto aktivitách dopouštím a na základě vyhodnocení si stanovit cíle, které by mohly vést ke zlepšení vzdělávacího procesu. Pro snadnější stanovení znaků, na které je potřeba se při reflexi pozorování zaměřit především, bude součástí diplomové práce i vlastní auto diagnostika pedagogického typu autorky. Cílem teoretické části DP je přinést základní informace o metodě CLIL, které čerpám z českých zdrojů, jež zpracovávají dlouhodobějších a bohatších zkušeností zahraničních. Dále pak informace o jejím zavádění v podmínkách české školní...
A b s t r a c t: CLIL is an innovative approach how to improve foreign language teaching. Thanks to the globalization, language education became one of the main priorities in most of the states, European countries, especially. However, foreign language education has been intensively discussed over the past two decades, there are still some important questions to answer. What is the best time to start with foreign language teaching? Which methods shall we use? When shall we start with the intensive foreign language teaching? Third grade, second grade or even earlier? I suggest CLIL and, particularly, language showers, could be a suitable solution how to prepare children for the future foreign language teaching. The main goal of my thesis is to find what kind of CLIL activities are suitable for the second grade where I actually teach. More specifically, I will carry out action research which will be based on videorecordings of three CLIL lessons. I will also try to analyse my linguistic and didactic mistakes. The analysis should help me to find solutions which will improve my CLIL teaching. Within the thesis, I will also try to diagnosticate my own pedagogical type which will help me to recognize the characteristics which will play important role during the reflective process of my CLIL teaching. The aim of...