Dyslektický žák ve třídě na prvním stupni základní školy a možné přístupy k němu
: A Dyslexic Student in the Classroom of Primary School and Possible Approaches to him
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97739Identifiers
Study Information System: 187615
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Horská, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Žák s dyslexií, možné přístupy, individuální přístup, pohled učitele, základní škola, výuka na prvním stupniKeywords (English)
Dyslexic student, possible approaches, individual approach, the teacher's point of view, elementary school, primary school educationDiplomová práce se zabývá přístupy, které je možno ve vztahu k žákovi s dyslexií z pozice třídního učitele uplatnit. Cílem práce je analýza doporučených přístupů k takto znevýhodněným dětem a jejich následné porovnání s praktickými zkušenostmi učitelek, s nimiž jsem měla možnost na toto téma hovořit. V teoretické části je nejprve vymezen předmět řešení a jsou zde vyjasněny klíčové pojmy, jež s touto problematikou souvisí. Je zde také uvedeno, jak by se měl učitel v této situaci správně zachovat a jaké postupy by měl vůči žákovi uplatňovat. Praktická část je realizována cestou kvalitativního výzkumu. Na základě provedených rozhovorů je v této části nastíněno, jaké přístupy k těmto žákům volí jednotlivé učitelky. Také jsou zde analyzovány klíčové faktory, které dle respondentek práci s žáky s dyslexií ovlivňují. V neposlední řadě je zde zohledněn názor odbornice na danou problematiku, která vyučujícím poskytuje mnoho užitečných rad, jak práci s takovým žákem zefektivnit. V rámci rozhovorů bylo analyzováno celkem sedm klíčových faktorů, jež dle respondentek ovlivňují práci s takto znevýhodněným žákem. Těmito faktory jsou: spolupráce s rodiči, podpůrná opatření, poskytnutí pomoci, hodnocení, přizpůsobení chodu třídy jedinci, osobnostní potřeby žáka a překážky znemožňující poskytnutí individuálního...
The diploma thesis deals with approaches which can be used by a class teacher in relation to a dyslexic student. The aim of the diploma thesis is to analyze recommended approaches in relation to such students and their subsequent comparison with practical experience of teachers with whom I had a chance to talk about on this topic. At first, the main issue and the key terms which relate to this problem are clarified in the theoretical part. There is also mentioned how the teacher should behave correctly and what methods should he apply in relation to this student. The practical part is realized by a qualitative research method. On the grounds of accomplished interviews, the approaches of individual teachers are introduced in this part. The key factors which influence work with dyslexic children according to interviewed teachers are also emphasized there. Furthermore, an opinion of an expert on this topic is stated. She gives many useful pieces of advice and recommendations to teachers. Within the interviews, seven key factors which influence work with such students were analyzed. Those factors are: cooperation with student's parents, supportive tools, help, assessment, adaption of teaching to the student with dyslexia, student's personality needs and finally obstacles which make the individual...