Velká Británie, Německo a problém vybraných železnic v Číně v letech 1909–1910
Vědecký článek
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/96553Identifiers
Collections
- Číslo 2 [7]
Author
Issue Date
2016Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaPraha
Source document
Dvacáté století (web)ISSN: 2336-6656
Periodical publication year: 2016
Periodical Volume: 8
Periodical Issue: 2
Link to license terms
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Keywords (Czech)
Čína, problematika železnic, Velká Británie, Německo, velmoci, ekonomikaKeywords (English)
China, Railway Problem, Great Britain, Germany, Great Powers, EconomyPříspěvek, jež je založený na nepublikovaných zdrojích z Národního archivu v Londýně (National Archives Kew) a Politického archivu v Berlíně (Politisches Archiv des Auswärtigen Amts), se soustředí na prezentaci a analýzu britského a německého pohledu na složitou otázku výstavby železnice v Číně na konci éry dynastie Čching — konkrétně v letech 1909–1910. Autor soustředí pozornost na britské a německé ekonomické zájmy v této zemi se zvláštním zřetelem na požadavek výstavby čínské železnice, již budovaly propojené zahraniční společnosti. Charakterizuje výstavbu železnic jako politiku následování diplomatických a ekonomických zájmů velmocí v Číně.
The contribution, which is based on unpublished sources from the National Archives in London and
the Political Archive in Berlin (Politisches Archiv des Auswärtigen Amts), aims to present and analyze
the British and German view of the complicated question of railway-building in China at the
end of the Qing Empire era — concretely in the years 1909–1910. The author will turn his attention
to the British and German economic interests in this country with special regard to the building of
the Chinese railways, which were conducted by foreign companies. He will define the construction
of railways as a policy of following the political and economic interests of the Great Powers in China.