Jedinec s diagnózou Aspergerův syndrom a jeho vzdělávání
A person with diagnosis of Asperger Syndrom and his education
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95515Identifiers
Study Information System: 165447
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Komárková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
30. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Autismus|Aspergerův syndrom|kognice|jazyk|řeč|paměť|motivace|zájmy|rituály|hra|triáda příznaků|sociální vztahy|představivost|integraceKeywords (English)
Autism|Asperger syndrome|cognition|language|speech|memory|motivation|interests|rituals|game|triad of symptoms|social relations|imagination|integrationZákladní myšlenkou práce je seznámení s projevy poruchy zvané Aspergerův syndrom, hledání pomoci jedincům s tímto postižením, jejich zapojení do společnosti, zároveň pomoci pedagogům předcházet a řešit již vzniklé konflikty. Po krátkém představení pervazivních vývojových poruch jsem se soustředila na Aspergerův syndrom. Soustředila jsem se na otázku komunikace, na její odchylky, pojetí komunikace v případě postižených jedinců i její způsoby. Současně jsem se pokusila naznačit možné cesty jejich vzdělávání. Součástí práce je pohled na integraci, její podmínky a způsoby. V závěru naznačuji možnosti organizace vzdělávání, a dále zmapování vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti pervazivních vývojových poruch. Empirická část se týká připravenosti pedagogů na práci s jedinci s Aspergerovým syndromem, jejich přípravy při vysokoškolském studiu a praktických zkušeností. KLÍČOVÁ SLOVA: Autismus, Aspergerův syndrom, kognice, jazyk, řeč, paměť, motivace, zájmy, rituály, hra, triáda příznaků, sociální vztahy, představivost, integrace
The main ideas behind the thesis include introducing the characteristics of the disorder known as Asperger syndrome, searching for help for individuals with this disability, looking at their engagement in society, and also helping teachers prevent and deal with existing conflicts. After a short introduction of pervasive developmental disorders, I focused on Asperger syndrome. I concentrated on the issue of communication, its abnormalities, and the concept and modes of communication in the disabled. At the same time, I tried to indicate possible ways to educate people with Asperger's. The thesis also looks at integration, its conditions and forms. At the end of this part, I outlined various ways to organize education and charted the education of teaching staff in the field of pervasive developmental disorders. The empirical part looks into teachers' readiness to work with individuals with Asperger syndrome, the training they undergo when studying at university, and their practical experience. KEYWORDS: Autism, Asperger syndrome, cognition, language, speech, memory, motivation, interests, rituals, game, triad of symptoms, social relations, imagination, integration