Literary Doubling in Self-Conscious Fiction: Nin, H.D., Quin, Brophy and Acker".
"Literární dvojakost v metafikční próze: Nin, H.D., Quin, Brophy a Acker."
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95486Identifiers
Study Information System: 178986
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Procházka, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
30. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
20th century fiction|Anais Nin|H.D.|Ann Quin|Brigid Brophy|Kathy Acker|Literární dvojakost|metafikce|feministická kritika|psychoanalýza|ženské autorkyKeywords (English)
Literary doubling|Literary doubles|Meta fiction|20th century fiction|Anais Nin|H.D.|Ann Quin|Brigid Brophy|Kathy Acker|Feminist criticism|Psychoanalysis|Women's writingZávěrečná práce zkoumá díla pěti autorek z dvacátého století, které využívají fenomén literární dvojakostí: H.D., Anaïs Nin, Ann Quin, Brigid Brophy a Kathy Acker. Autorky můžeme rozdělit do třech skupin. První skupina je zastoupena autorkami H.D. a Nin z první poloviny dvacátého století. Autorky jsou modernistky, jejichž autobiografická próza je ovlivněna vývojem psychoanalýzy. Psychoanalýza se pro ně stává zdrojem inspirace, ale zároveň autorky docházejí ke zjištění, že nese známky omezení a šovinismu. Druhou skupinu tvoří Quin a Brophy z počátku druhé polovin dvacátého století, jejichž díla přímo odrážejí změny vyvolané feministickým hnutím. Díla svojí podstatou otevřeně zpochybňují a odmítají patriarchální struktury, které ženy omezují. Acker, jako představitelka třetí generace, vnímá omezování práv žen jako sociální problém. Její sociálně-politická kritika vyjádřená punkovými romány dává do popředí okrajové sociální skupiny. V díle je přítomna dvojakost na různých úrovních, například: odvozování postav od skutečných osobností, přítomnost autora jako postavy, poukazování na duplicitu postav, bipolarita pohlaví, dvojznačnost jazyku a významu, atd. Účelem je zdůraznit a zaměřit pozornost na některé aspekty prózy, která se snaží vyvrátit tradiční diskurz. Diskutované romány jsou metafikčný, což...
The thesis explores five twentieth-century female authors, who incorporate the phenomenon of literary doubling in their novels: H.D., Anaïs Nin, Ann Quin, Brigid Brophy and Kathy Acker. They can be divided into three groups. The first group is represented by H.D. and Nin, writing in the first half of the twentieth century. They are modernists whose autobiographic fiction is influenced by the developments of psychoanalysis. While psychoanalysis is a continuous source of inspiration for them, they begin noticing its elements of repression and chauvinism. The second group consists of Quin and Brophy, whose fiction directly reflects the changes that were happening on the feminist front. Their creative writing openly challenges and rejects the patriarchal structures that constrain it. Acker, as a representative of the third generation, sees the oppression of women as an example of social oppression on a larger scale. A socio-political critique, her punk novels focus on centralization of marginal social groups. There is doubling happening on various levels in the novels: doubling of real personages as characters, appearance of the author as a character, doubling among the characters, bipolarity of gender, ambiguity of language and meaning, etc. The purpose is to emphasize and draw attention to certain...