České školy bez hranic. Vícečetná případová studie
Czech schools without borders. Multiple case study
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95364Identifiers
Study Information System: 185182
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Bozděchová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
24. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Česká škola bez hranic|bilingvismus|bilingvní vzdělávání|čeština pro cizinceKeywords (English)
Czech school without borders|bilingualism|bilingual education|czech for foreignersDiplomová práce Bc. Veronika Vrbenská České školy bez hranic. Vícečetná případová studie¨ Czech Schools without borders. Multiple case study Abstrakt: Cílem diplomové práce je ukázat, jakým vývojem prošly České školy bez hranic od svého založení, jak v současné době fungují, jakých výsledků, zvláště v oblasti jazykového vzdělávání v češtině, dosahují, jak jejich fungování a studijní výsledky hodnotí jejich vedoucí pracovníci, žáci a jejich rodiče. Práce je koncipována jako vícečetná případová studie zaměřená na dvě vybrané České školy bez hranic s delší tradicí, totiž Českou školu bez hranic v Bruselu a Českou školu bez hranic v Ženevě. Metodologicky se bude opírat o etnografické postupy sběru dat a práce s nimi; zaměří se na analýzu vývoje uvedených Českých škol bez hranic (především na základě oficiálních listinných pramenů), na současné fungování těchto škol (na základě analýzy administrativních dokumentů, zvláště programových, studijních plánů, učebnich materiálů) a jejich výsledky a na reflexi práce Českých škol bez hranic u jejich vedoucích pracovníků (ředitelů škol, formou analýzy polostrukturovaných interview), současných žáků a jejich rodičů (formou dotazníkového šetření).
Diplomová práce Bc. Veronika Vrbenská České školy bez hranic. Vícečetná případová studie¨ Czech Schools without borders. Multiple case study Abstract: The aim of this thesis is to describe the development undertaken by the Czech Schools without Borders since their establishment and to illustrate how they currently operate, what is the outcome of their function especially on the field of Czech language education, and how their executives, pupils and their parents evaluate this functioning and its outcomes. The thesis is structured as a multiple case study focused on two such schools with a longer tradition - the Czech School without Borders in Brussels and the Czech School without Borders in Geneva. Its methodology will be based on ethnographic procedures of data collection and handling. It will focus on analyzing the development of the mentioned Czech Schools without Borders (mainly on the basis of official written documents), on the current operation of these schools (on the basis of an analysis of administrative documents, especially curriculums and learning materials) and its outcomes and on the reflection of the function of Czech Schools without Borders by their executives (school principals, through analysis of semi-structured interviews), current pupils and their parents (through a questionnaire survey).