Strategie kooperativního učení ve výuce na vysoké škole
Strategies of Cooperative Learning in College Classrooms
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95277Identifiers
Study Information System: 180503
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Consultant
Kasíková, Hana
Referee
Valenta, Josef
Švandová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
10. 11. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Tématem této práce je využívání kooperativních strategií ve výuce na vysoké škole. Tato práce se na základě metody porovnávání popisuje, jak probíhá výuka teoretického a praktického předmětu na vysoké škole a pokouší se zjistit, je-li vůbec možné implementovat kooperativní strategie do vysokoškolské výuky obou předmětů, a z těchto zjištění se pokouší o konkrétní doporučení do budoucna. Teoretická část práce se zaměřuje na tři oblasti. Nejprve se stručně věnuje popisu historie výzkumu skupin a jejich využití pro socializaci a učení, soustředí se hlavně na důležité mezníky v historii kooperativního učení ve 20. století, které nejvíce ovlivnily využití strategií kooperativního učení ve výuce. Dále shrnuje výsledky vybraných výzkumů z hlediska kooperativního učení prováděných na VŠ a závěrem se zabývá postavením kooperativního učení na vysoké škole v zahraničí, konkrétně v USA, v Evropě, v Rusku a také v České republice. Empirická část začíná definováním výzkumné otázky, která zní: Jak probíhá výuka teoretického a praktického předmětu na vysoké škole a co se přesně z hlediska kooperativních strategií ve výuce děje, proč se tak děje a zda existuje prostor pro případnou změnu ve vyučovacím procesu? Práce zjišťuje, zda a jak se od sebe liší výuka teoretického a praktického předmětu na vysoké škole, jak je...
The theme of this thesis is the usage of cooperative strategies within the university courses. This thesis, based on the method of comparison, tries to describe how the theoretical subjects and practical subjects are taught within university courses. It tries to find out whether it is possible to implement cooperative strategies in university instructions of theoretical and practical subjects. From these findings it tries to define particular recommendations for the future. The theoretical part focuses on three areas. First it briefly describes the history of research of groups and its usage for socialization and learning. It focuses specifically on important milestones in history of cooperative learning in 20th century, which affected the most the usage of strategies of cooperative learning in practical courses. Then it sums up the results of interesting pieces of research from point of view of cooperative learning and finally it focuses on the position of cooperative learning at university instructions not only in the Czech Republic, but also abroad, namely in the USA, Europe and Russia. The empirical part starts with the definition of the research question, which is: What are the instructions for theoretical and practical subjects at university like and it is further elaborated in six partial...