Language and Ageing - Cognitive and Educational Aspects in the Elderly with Special Focus on Cognitive Training in a Foreign Language in People with Dementia
Jazyk a stárnutí - Kognitivní a edukační aspekty u starší populace se zvláštním důrazem na kognitivní trénink v cizím jazyce u lidí s demencí
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94975Identifiers
Study Information System: 191242
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Lancová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - English Language
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 2. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
stárnutí, demence, jazyk, kognitivní trénink, neurolingvistika, geragogikaKeywords (English)
ageing, dementia, language, cognitive training, neurolinguistics, geragogyTato práce se zabývá kognitivními a edukačními aspekty u starší populace. Hlavní důraz je položen na zkoumání vlivu kognitivního tréninku v cizím jazyce u starších lidí trpících demencí. Po popsání základní anatomie nervového systému, neurolingvistických teorií a také stárnutí a kognitivních aspektů v souvislosti s učením se jazykům se práce zabývá uskutečněním experimentu, který by mohl pomoci klientům s demencí rozšířit jejich slovní zásobu v cizím jazyce. Toho má být dosaženo prostřednictvím individuálních terapeutických sezení s použitím pracovních listů vytvořených přímo pro tyto účely. Výsledky naznačují, že kognitivní trénink je u klientů s demencí prospěšný a mohl by být praktikován ve větší míře. Pracovní listy byly předělány za účelem usnadnění jejich dalšího použití učiteli a lektory pracujícími se zdravými seniory. Klíčová slova stárnutí, demence, jazyk, kognitivní trénink, neurolingvistika, geragogika
The thesis explores cognitive as well as educational aspects in elderly people. The main emphasis is put on investigating the influence of cognitive training carried out in a foreign language on the elderly suffering from dementia. Having described the basic anatomy of the nervous system, neurolinguistic theories as well as ageing and having dealt with cognitive aspects in relation to language learning, the thesis aims at performing an experiment that should help dementia clients to broaden their vocabulary in a foreign language. This is to be achieved through individual therapy- like units using worksheets created specifically for these purposes. The results indicate that cognitive training in a foreign language is beneficial to dementia clients and could be used more extensively. The worksheets were redesigned in order to facilitate their further use by specialised teachers or lectures working with mentally healthy seniors. Key words ageing, dementia, language, cognitive training, neurolinguistics, geragogy