Strategie žáků při řešení úloh z mechaniky zkoumané metodou oční kamery
Students' problem solving strategies explored by eye-tracking method
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94813Identifikátory
SIS: 176319
Kolekce
- Kvalifikační práce [10690]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Snětinová, Marie
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky - Učitelství matematiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
31. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mechanika, oční kamera, vzdělávání, strategieKlíčová slova (anglicky)
mechanics, the eye-tracking, education, strategiesNáplní diplomové práce je zkoumání strategií, které užívají studenti během řešení úloh. Pro výzkum byly použity úlohy z R-FCI testu. Výzkumu se účastnilo 35 studentů. Během řešení úloh byly oční pohyby studentů zaznamenávány oční kamerou Tobii TX300. Na základě získaných dat byla provedena kvalitativní analýza strategií pro úspěšné a neúspěšné řešitele úloh. Studenti, kteří nakonec vyřeší úlohu úspěšně, postupují obecně rychleji než neúspěšní řešitelé, v úloze se lépe orientují, fixují relevantní informace, z nabízených možností snadněji vyberou tu správnou. Dále byli vytipováni někteří účastníci, jejichž strategie byla zkoumána detailněji. V přílohách jsou uvedeny materiály, na jejichž základě byla analýza provedena. Materiály byly vygenerovány programem Tobii Studio 3.2.
This diploma thesis is focused on exploring students' problem solving strategies. The tasks used in the research included tasks from the R-FCI test. 35 students participated in the research that was based on the eye-tracking method. Students' eye movements were tracked by camera Tobii TX300 during the problem solving periods. Qualitative analysis was then performed based on the data obtained by the research. Comparison between students who provided the correct and incorrect answers was carried out. Correctly answering students solved tasks faster than incorrectly answering students. Also they focused on relevant information in the tasks and the choice of correct answers was easier for them. Another step of the research was to analyze some students' problem solving strategies in depth. All materials that were used for the analysis were generated by the program Tobii Studio 3.2., and are enclosed in the appendix.