Fashion Law
Právo módního průmyslu
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/94642Identifiers
Study Information System: 185390
Collections
- Kvalifikační práce [13549]
Author
Advisor
Referee
Žikovská, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Institute of Copyright, Industrial Property and Competition Law
Date of defense
23. 1. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Móda, ochranné známky, průmyslové vzory, autorská práva, ochrana, kopírování, dobré jméno, právní odvětvíKeywords (English)
Fashion, trade marks, designs, copyright, protection, copying, reputation, legal fieldin Czech Právo módního průmyslu Tato rigorózní práce nese název nově vzniklého odvětví práva. Právo módního průmyslu musí status právního odvětví teprve obhájit splněním konceptu teorie práva a tedy odvětvotvorných kritérií. Z tohoto důvodu je právo módního průmyslu představeno prostřednictvím tří koncepčních částí - obchodní právo módního průmyslu, veřejné právo módního průmyslu a duševní vlastnictví módního průmyslu. První kapitoly této rigorózní práce jsou věnovány vzniku práva módního průmyslu s ohledem na široké přijetí odbornou veřejností. Druhá kapitola nastiňuje obchodní právo módního průmyslu se zaměřením na licencování duševního vlastnictví módních značek pro svůj nebývalý vliv na dobré jméno módních značek, které je v tomto nesmírně kompetitivním odvětví naprosto stěžejní. Druhá kapitola rovněž pojednává i o veřejném právu módního průmyslu, které může poskytovat přínosný alternativní pohled na problematiku ochrany duševního vlastnictví módních značek. Celá třetí kapitola se poté věnuje duševnímu vlastnictví módních značek: patenty, autorská práva, průmyslové vzory a ochranné známky jakožto vhodné prostředky ochrany módního designu a módních značek. Jednotlivé formy ochrany jsou prezentovány v mezinárodním kontextu s konkrétními zákonnými požadavky pro poskytnutí příslušné ochrany. Značná...
in English Fashion Law This rigorosum thesis carries the name of the recently established field of law. The fashion law has to uphold its status through fulfilment of the field-specific criteria; therefore, the fashion law is introduced on the background of a three part conceptual classification - fashion business law, fashion public law and fashion intellectual property law. The first chapters are dedicated to the establishment of the fashion law with respect to its wide academic acceptance. The second chapter outlines fashion business law with a special view to intellectual property licensing, due to its influence on the reputation of the fashion companies, which is crucial in such a competitive field. The topic of fashion public law is included as well in the second chapter as a necessary part of the legal field which might provide an alternative look at the issue of protection of the fashion companies' intellectual property. The entire third chapter addresses the fashion companies' intellectual property: patents, copyright, fashion designs and trade marks as suitable forms of protection of fashion designs and fashion brands. Individual forms of protection are presented in the international context with specific statutory requirements of the respective way of protection. A relevant part of the...