De Stijl a česká avantgarda 20. a 30. let 20. století
De Stijl and Czech avant-garde art of the 1920's and 1930's
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93298Identifikátory
SIS: 136383
Kolekce
- Kvalifikační práce [22848]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pravdová, Anna
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
14. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
De Stijl|Theo van Doesburg|Karel Teige|Devětsil|meziválečné uměníKlíčová slova (anglicky)
De Stijl|Theo van Doesburg|Karel Teige|Devětsil|art between the warsDiplomová práce De Stijl a česká avantgarda 20. a 30. let 20. století pojednává o nizozemském uměleckém hnutí De Stijl (1917-1931) a vztahu jeho představitelů k české meziválečné avantgardě; jak v rovině praktické, tak teoretické. Práce se snaží poukázat na prozatím nepříliš zpracovanou provázanost tvorby destijlovských umělců, v čele se zakladatelem hnutí Theo van Doesburgem, a českých umělců v době první republiky. Stěžejní část textu se opírá o tvorbu Theo van Doesburga a Karla Teigeho, vůdčích osobností meziválečné umělecké scény daných zemí. Práce se zaměřuje na vybrané tematické oblasti jejich širokého zájmu - typografii, film, Bauhaus a architekturu.
The diploma thesis De Stijl and Czech Avant-Garde Art of the 1920's and 1930's focuses on the Dutch art movement De Stijl (1917-1931) and the relationship of its protagonists to the Czech avant-garde scene of the inter-war era; both on the practical as well as theoretical level. The work aims to examine the as yet rather insufficiently mapped interconnection between the creative output of De Stijl's artists, led by the movement founder Theo van Doesburg, and the body of work of Czech artists active in the First Czechoslovak Republic period. The crucial part of the text is grounded in the works of Theo van Doesburg and Karel Teige, leading personalities of the inter-war art scene of the aforementioned countries. The thesis concentrates on selected thematic areas of their wide scope of interests: typography, film, Bauhaus and architecture.