Zvíře a hra
Animal and Play
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93230Identifiers
Study Information System: 138130
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Petříček, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
8. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Eugen Fink|hra|svět hry|člověk|zvíře|etologie|antropomorfismus|diference člověk-zvířeKeywords (English)
Eugen Fink|play|play world|human|animal|ethology|anthropomorphism|human-animal differenceHlavním cílem této práce je prověření Finkova pojetí hry vzhledem ke zvířatům, nebo-li oprávněnost jeho teze, že zvířata si nehrají. Práce je rozdělena do tří částí. První se zabývá Finkovým pojetím hry. Klíčovým pojmem v této části je svět hry. Kapitolu zakončuje analýza strukturních momentů herního světa. Druhá část představuje hru v současné etologii a definici hry u Burghardta. Kapitola se rovněž zabývá největšími problémy etologických zkoumání jako je antropomorfismus a vědomí a myšlení u zvířat. V závěru jsou představeny výsledky současných etologických zkoumání a jejich komparace se strukturními momenty hry u Finka. Třetí část nabízí filosofickou reflexi a načrtnutí dalších možných cest pro uvažování o hře. Práce poskytuje přehlednou analýzu Finkova pojetí hry a přehled výsledků současných etologických zkoumání. Z komparace vyplývá, že zvířatům nejenom že nemůžeme upřít hru jako takovou, ale také složitější vztah ke světu. Hra tak nabízí nové možnosti problematizace diference člověk-zvíře.
The main aim of this work is to examine Fink's concept of play with regard to animals, or the justification of his thesis that animals do not play. The work is divided into three parts. The first one deals with the Fink's concept of play. The key concept in this section is "play world". The chapter is concluded by the analysis of the structural moments of the play world. The second part presents the game in the current ethology and definition of the game at Burghardt. The chapter also deals with the greatest problems of ethological exploration, such as anthropomorphism and consciousness and thought of animals. The results of contemporary etological research and their comparison with the structural moments of play at Fink's concept are presented at the end. The third part offers a philosophical reflection and sketching other possible ways for thinking about play. The work provides clear analysis of Fink's concept of play and an overview of the results of contemporary ethological explorations. The comparison shows that we cannot deny animals play as such, but also more complex relationship to the world. Thus play offers new possibilities of the problem of human-animal difference.