Svět práce pohledem státu, odborů a zaměstnavatelů. Budování hegemonie.
The world of work through the perspective of state, labour unions and employers. Building a hegemony.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93121Identifikátory
SIS: 180547
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Májíček, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Politické teorie a současné dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav politologie
Datum obhajoby
6. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
práce, stát, odbory, zaměstnavatelé, hegemonie, curriculumKlíčová slova (anglicky)
work, state, labour unions, employers, hegemony, curriculum(česky) Během dospívání se výrazně formují hodnotové orientace člověka ke společnosti, zaměstnání či ekonomice. Vzdělávací systém hraje důležitou roli v tomto hodnotovém zrání člověka tím, že mu zprostředkovává klíčové společenské orientace ve formě znalostí, povědomí či názorů. Teorie kulturní a sociální reprodukce patří mezi první kritické analýzy vzdělávání, které poukázaly na to, že toto zprostředkování slouží k udržení (reprodukci) sociálních nerovností ve společnosti. Základní otázka vzdělávání podle těchto kritických analýz tak nespočívá v tom, jaké znalosti ve škole získáváme, ale naopak znalosti koho, ve škole získáváme. V České republice prochází zhruba 73 % žáků středním odborným vzděláváním. Tito žáci po absolvování většinou vstupují jako první v relativně nízkém věku do světa placené práce. Střední odborné vzdělávání v České republice procházelo mezi lety 2004-2012 systémovou změnou v podobě implementace kurikulární reformy v návaznosti na přijetí zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Kurikulární reforma umožňovala ovlivnit cíle a obsahy vzdělávání na národní úrovni různým společenským aktérům pomocí jejich možné participace na tvorbě rámcových vzdělávacích programů, základních kurikulárních dokumentů českého vzdělávacího...
(in English): During adolescence, a person's value orientations towards society, employment, and the economy are being shaped significantly. The educational system plays an important role in this maturing of a person's values in that it provides key social orientation in the form of knowledge, consciousness, or opinions. The theory of cultural and social reproduction was among the first analyses of critical education that drew attention to the fact that this mediation of orientation serves for the maintaining (reproduction) of social inequalities in society. The basic question of education according to these analyses of critical education thus is not what knowledge we get at school, but rather whose knowledge. In the Czech Republic, ca. 73% of pupils go through secondary vocational training. After graduation, most of these pupils are the first to enter the world of paid labor at a relatively early age. Between 2004 and 2012, intermediate vocational training underwent a change of system in the form of the implementation of curriculum reform in connection with the adoption of Act No. 561 / 2004 Coll. on Preschool, Elementary, Secondary, Tertiary Vocational, and Other Education. Curriculum reform enabled various social agents to influence the goals and content of education at the national level...