Metodika výuky vybraných gramatických konstrukcí českého jazyka pro cizince na vstupní úrovni
Methods of Teaching Selected Grammar Structures in Czech for Foreigners at the Basic Level
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93089Identifikátory
SIS: 177495
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stárková, Zuzana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština pro cizince
Katedra / ústav / klinika
Ústav bohemistických studií
Datum obhajoby
8. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
metodika|výuka gramatiky|výuka deklinace|komunikační přístup|vstupní úroveňKlíčová slova (anglicky)
teaching methods|teaching grammar|teaching inflection|communication method|basic level of CzechPředmětem práce je navržení a v rámci možností osvědčení koncepce výuky deklinace podstatných a přídavných jmen, osobních, ukazovacích a přivlastňovacích zájmen v češtině pro cizince na vstupní úrovni, a to bez použití vzorů. Při rozpracování koncepce vycházíme ze skutečnosti, že čeština se, stejně jako ostatní slovanské jazyky, vyznačuje velkou synonymií a homonymií koncovek. Z tohoto faktu vycházíme a na jeho základě vytváříme tabulky tuto homonymii zohledňující. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je pak dále rozdělena na dvě části - v první se věnujeme různým typům přístupu k problematice výuky flektivních koncovek pro cizince na předprahové úrovni, ve druhé představujeme svoji koncepci a komentujeme tabulky, tvořící následující praktickou část. Praktická část se skládá z pětadvaceti tabulek, navržených tak, aby mohly být využity bezpřostředně při výuce.
The subject of this study is a suggestion and, within the framework of the possibility, a verification of the concept of teaching of Czech endings for foreigners without using samples. The study covers the declinations of nouns, adjectives and personal, demonstrative and possessive pronouns. In the development of our concept, we proceed from the fact that the Czech language, as well as the other Slavonic languages is characterized by significant level of endings' synonymy and homonymy. We use this fact as a reference point and create tables on its basis. The work consists theoretical and practical parts. The theoretical part is divided into two pieces. The first piece of the theoretical part is devoted to the different approaches to the problem of teaching endings for foreigners on the basic level. In the second piece, we introduce the new concept and explain the use of the tables based on homonymy, which are suggested in the practical part. The practical part is composed entirely of these twenty-five tables, which were created ready for use in teaching.