Vývoj celoživotního vzdělávání všeobecných sester v České republice
The Developement of Lifelong Education of General Nurses in the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93078Identifikátory
SIS: 168129
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kuchař, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
celoživotní vzdělávání|nelékařské profese|vývoj|všeobecná sestra|ošetřovatelství|celoživotní učení|ošetřovatelské strategie|Evropská unie|profesionalizaceKlíčová slova (anglicky)
lifelong learning|general nurse|non-medical profession|developement|nursing|lifelong eduacation|nursing strategies|European Union|professionalism4 Abstrakt Diplomová práce se zabývá vývojem celoživotního vzdělávání všeobecných sester na území České republiky. Povinnost celoživotního vzdělávání a jeho kontroly byla uvedena v českém právním prostředí v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie. Linku vývoje ovšem lze sledovat již do poválečného období. Teoretická část vymezuje pojmy nelékařských povolání, ošetřovatelství a popisuje role všeobecných sester. U konceptu celoživotního vzdělávání a učení je také popisována evropská linie vývoje a její vliv na český kontext. Pozorována je profesionalizace povolání, která umožňuje všeobecným sestrám přebírat náročnější úlohy, a v důsledku je vyžadována vyšší kvalifikace. Empirická část práce je věnována vyhodnocení dotazníku vlastní konstrukce, který zkoumal ztotožnění všeobecných sester s principy celoživotního vzdělávání a učení, jež jsou deklarovány v ošetřovatelských koncepcích a byly osvojeny Českou republikou. Zkoumán byl vliv výše vzdělání, a byly porovnány dvě skupiny všeobecných sester, ty které se vzdělávaly před přijetím zákona č. 96/2004 a ty, které k získání kvalifikace absolvovaly terciární vzdělání. Klíčová slova: všeobecná sestra, ošetřovatelství, celoživotní vzdělávání, celoživotní učení, ošetřovatelské strategie, Evropská unie, profesionalizace
5 Abstract This diploma thesis is focused on the development of lifelong education of general nurses in the Czech Republic. The duty of lifelong education and its control has been introduced with the admission of the Czech Republic into the European Union. However, the development timeline is possible to follow until the period after the Second World War. The theoretical part describes the term of non-medical occupations, nursing and the roles of general nurses. Within the concept of lifelong education and learning is pursued European development line, as well as its influence in the Czech Republic. There is also a track of professionalism within the nursing occupation, which enables general nurses to take over more responsibilities and this led to the requirement of higher education. The empirical part of the text is dedicated to the analysis of the questionnaire of my own construction, which examined rapport of lifelong learning principles by general nurses. These principles were chosen on the base of nursing strategies which were acquired by the Czech Republic. The interest of the research was to compare two groups of general nurses. The first was represented by nurses educated before adopting the law no. 96/2004, and the second group included nurses with tertiary education level. Key words: general...