Fenomén písňové symfonie v tvorbě Nikolaje Mjaskovského
The Phenomenon of "Song Symphony" in Nikolai Myaskovsky's Work
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93048Identifikátory
SIS: 180740
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gabrielová, Jarmila
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda - Východoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
5. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
písňová symfonie|písňovost|Nikolaj Mjaskovskij|analýza|tématická práce|socialistický realismus|SSSR|kulturní politika|umělec a totalitaKlíčová slova (anglicky)
song symphony|songness|Nikolai Myaskovsky|analysis|thematic work|Socialist Realism|USSR|cultural politics|artist and totalitarianismBakalářská práce definuje a vysvětluje mimo jiné pojmy písňovost, písňová symfonie, objasňuje jejich roli v kulturní politice Sovětského svazu a na konkrétním případu tří symfonií Nikolaje Mjaskovského ukazuje realizace těchto pojmů v symfonické hudbě. Jedná se o symfonie č. 8 op. 26, č. 16 op. 39 a č. 26 op. 79, v jejichž formových strukturách jsou místa charakteristická svou "písňovostí" a analýza se zaměřuje na roli těchto písňových témat v symfonickém cyklu. V dobové muzikologické literatuře se v souvislosti se socialistickým realismem objevuje pojem "písňové symfonie", hledají se její inspirační zdroje a hlásá se její ideologická funkce. Tato práce hledá dopad tohoto dogmatu na dílo Nikolaje Mjaskovského, který sice v obecném pojetí nesl nálepku "intelektuálního" či "subjektivistického" umělce, ve skutečnosti se však dobové normy snažil do jisté míry dodržovat a začlenit je do svého díla. Klíčová slova: písňová symfonie, písňovost, Nikolaj Mjaskovskij, analýza, tematická práce, socialistický realismus, SSSR, kulturní politika, umělec a totalita
This bachelor thesis defines and explains the terms such as "songness" and song symphony, clarifies their role in the cultural politics of the Soviet Union, and illustrates their realisation in the symphonic music on the example of three symphonies by Nikolai Myaskovsky. The works under discussion are Symphony no. 8 op. 26, no. 16 op. 39, and no. 26 op. 79 which all, in their form structures, contain parts that bear characteristic features of "songness". The analysis here focuses on the role of these song themes in the given symphonies. In relation to Socialist Realism, there is the term "song symphony" present in the contemporaneous musicological literature, with its sources of inspiration being searched for and its ideological function being promoted. This thesis aims to designate the impact of this dogma on Myaskovsky's work, him having born the label of an "intellectual" or "subjectivist" artist despite the fact that up to a certain point he tried to meet the historical norm and incorporate it into his work. Keywords: song symphony, songness, Nikolai Myaskovsky, analysis, thematic work, Socialist Realism, USSR, cultural politics, artist and totalitarianism