Možnosti rozvoje pohybových aktivit dítěte předškolního věku
The Ways of Physical Activities Improvement at Pre-school Age
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/93017Identifiers
Study Information System: 147555
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Švandová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pohybové aktivity|zdravý životní styl|předškolní věk|zdraví|zdatnostKeywords (English)
physical activities|healthy lifestyle|preshool-age|health|fitness(česky) Diplomová práce se věnuje pohybové aktivitě dětí předškolního věku a možnostmi vhodných a dostupných pohybových aktivit. Teoretická část se zabývá uvedením do problematiky. Úvodní kapitola popisuje předškolní věk a jeho specifika. Druhá kapitola se věnuje pohybové aktivitě. Je zde kladen důraz na vliv pohybu na zdraví člověka v dalších vývojových etapách. Třetí kapitola zpracovává možnosti pohybu dětí předškolního věku s rodiči a pedagogy. Čtvrtá kapitola popisuje udržování zdraví a zdatnosti, jako důležité složky pro efektivní fungování organismu. Pátá kapitola se zabývá vlivem informačních a komunikačních technologií na pohybovou aktivitu předškolního dítěte s důrazem na otázku herních konzolí. V empirické části je popsán kvantitativní výzkum, který mapuje současný stav pohybové aktivity u předškolních dětí.
(in English) The diploma thesis deals with the physical activity of pre-school children and the possibilities of suitable and accessible physical activities. The theoretical part deals with introduction. The introductory chapter describes pre-school age and its specifics. The second chapter deals with physical activity. There is an emphasis on the impact of movement on human health in further developmental stages. The third chapter deals with the possibilities of preschool children with their parents and educators. The fourth chapter describes the maintenance of health and fitness as important components for the effective functioning of the body. The fifth chapter deals with the impact of information and communication technologies on the movement activity of a preschool child with an emphasis on the issue of game consoles. The empirical part describes quantitative research that maps the current state of movement activity in pre-school children.