Autoevaluace na ZŠ a její využití v praxi
Self- Evaluation in the Elementary Schools and its Use in Practice
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92997Identifiers
Study Information System: 110049
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
autoevaluace|evaluace|autoevaluační nástroje|kritéria kvality|dotazník|empirický výzkum|základní škola|Česká republikaKeywords (English)
self-evaluation|evaluation|self-evaluation tools|quality criteria|questionnaire|empirical research|elementary school|Czech republic(česky) Tématem mé diplomové práce bylo vytvořit a ověřit autoevaluační nástroj podle požadavků konkrétní školy, který by zjišťoval spokojenost rodičů žáků I. stupně základní školy. Z analýzy vyplynulo, že stávající dostupné nástroje jsou příliš složité, časově náročné a používají nevyhovující software. Navíc žádný z nástrojů zatím nereflektuje změnu hodnotících kritérií České školní inspekce, která nově využívá pro hodnocení škol (model "Kvalitní škola"). Z těchto důvodů jsem se pokusila připravit vlastní autoevaluační nástroj, který by výše uvedené požadavky splňoval. Nejdřív jsem vytvořila on-line dotazník, ve kterém jsem jednotlivé položky propojila na nová kritéria ČŠI. Následně jsem jej otestovala v rámci šetření zaměřeného na rodiče žáků IV. ročníku školy. Velikou pozornost jsem věnovala zpracování požadovaných výstupů, abych ověřila, zda navržený dotazník splňuje funkci autoevaluačního nástroje a získala podněty pro finální úpravu dotazníku. K jednotlivým kritériím "Kvalitní školy" jsem navíc připravila návrhy rámcových doporučení a vypracovala jednoduchý postup jejich využití ke zlepšování práce školy. Nástroj jsem nakonec představila vedení školy, které jej posoudilo jako vhodný a užitečný. Domnívám se, že výsledky mé diplomové práci mohou být podnětné i pro další školy, které zamýšlejí...
(in English): The topic of my dissertation was to create and verify the self-evaluation tool according to the real request of the concrete elementary school. The tool had to assess the satisfaction of the parents of the pupils, which attend the first school. The analysis showed that the existing self-evaluation tools are very complicated, time-consuming and use inadequate software solutions. Moreover they do not reflect the recent change of the criteria that are now used for school evaluation by the Czech School Inspectorate (the Quality School Model). As a result I tried to create the new self-evaluation tool that would fulfil the above mentioned requirements. First of all I designed the online questionnaire with the questions linked to the criteria of the Czech School Inspectorate. The close attention was paid on the data processing to validate whether the questionnaire serves as an self-evaluation tool. In addition the possibilities for improvement of questionnaire design were searched during the data processing. Furthermore I proposed the framework measures for each criterion of Quality School Model and developed simple method of using them for school improvements. Finally I presented the tool to the school management which considered it suitable and useful. In my opinion the results of...