Přístupy k ,,výchově charakteru" založené na důkazech
Evidence-based Approaches to Character Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92945Identifiers
Study Information System: 172345
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Lorenzová, Jitka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
založené na důkazech|charakterové přednosti|výchova charakteru|výuka charakteru|sociálně-emocionální dovednosti|sociálně-emocionální učení|nekognitivní dovednosti|well-being|pozitivní výchova a vzdělávání|dobrá praxeKeywords (English)
evidence-based|character strengths|character education|social and emotional skills|social and emotional learning|non-cognitive skills|well-being|positive education|best practiceTato diplomová práce se zabývá na důkazech založenou "výchovou charakteru" (character education), jak je zkoumána a aplikována v anglosaských zemích, zejména pak ve Spojených státech amerických a Velké Británii, jakožto paralelou k Osobnostní a sociální výchově praktikované v České republice. Jejím cílem je poskytnout přehled o vědecky ověřovaných přístupech k rozvoji lidského charakteru včetně účinných způsobů jejich diseminace. První část práce se zabývá vymezením pojmů, filozofickými a historickými východisky výchovy charakteru, popisem a klasifikací klíčových charakterových předností a jejich účinky na lidské prospívání. V další části jsou na základě analýzy dostupných zdrojů představeny a zhodnoceny empiricky zkoumané příklady dobré praxe, které jsou implementovány v prostředí rodin, škol a dalších organizací. Dále jsou zmíněny některé problémy, s nimiž se výchova charakteru aktuálně potýká a v závěru jsou pak shrnuty návrhy jejich řešení. Ukazuje se, že k charakteru je třeba přistupovat jako k celku a klást důraz na harmonický rozvoj širokého spektra charakterových předností. Jejich kultivace prostřednictvím výchovy a školní výuky má pozitivní vliv na individuální a celospolečenské prospívání - rozvojem intrapersonálních, interpersonálních a intelektuálních předností buduje pevnou základnu...
This thesis looks into evidence-based character education as it is researched and applied in the Anglo-Saxon countries, particularly in the United States and the United Kingdom, as a parallel to Personal and Social Education in the Czech Republic. Its aim is to provide an overview of scientifically studied approaches to the development of human character, inclusive of efficient means of their dissemination. The first part of the thesis includes definition of terms, philosophical and historical foundations of character education, description and classification of character strengths, and their effects on human flourishing. Based on analysis of available sources, the next part of the thesis presents empirically tested examples of best practices being applied in families, schools, and other organizations. It is followed by a part describing certain problems which character education is currently facing and finally a summary of possible solutions. It becomes apparent that character needs to be approached in its entirety with focus aimed toward harmonious development of a wide range of character strengths. Their cultivation by means of upbringing and education shows positive effect on individual as well as societal flourishing - it builds a strong base for the evolution of cognitive skills by developing...