Porozumění vertikální sociální mobilitě u žáků ZŠ a SŠ
Children's understanding of social mobility at primary and secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92714Identifikátory
SIS: 178530
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tichá, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
11. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sociální mobilita, konstruktivismus, kvalitativní výzkum, žákovská porozumění, hloubkový rozhovorKlíčová slova (anglicky)
social mobility, constructivism, qualitativeresearch, pupil understanding, in-depth interviewPředložená diplomová práce se zaměřuje na diagnostiku porozumění vertikální sociální mobilitě u žáků základní a střední školy. Cílem práce je analyzovat a srovnat žákovská porozuměním jednotlivým sociálním fenoménům představeným v teoretické části práce. První část vymezuje základní teoretická východiska práce týkající se problematiky vertikální sociální mobility a jím příbuzným tématům, konstruktivismu a dětských interpretací světa. V teoretické části jsou také prezentovány dosavadní výsledky převážně zahraničních výzkumů týkající se této oblasti. Praktickou část tvoří výzkumná sonda, která prostřednictvím hloubkových individuálních rozhovorů se žáky základní a střední školy, sbírá potřebná data pro následnou kvalitativní analýzu. Výsledky výzkumné sondy byly následně porovnány s již realizovanými výzkumy a propojeny s občanským a společenskovědním základem učiva. KLÍČOVÁ SLOVA sociální mobilita, konstruktivismus, kvalitativní výzkum, žákovská porozumění, hloubkový rozhovor
The present thesis deals with primary and secondary school pupilsʾunderstanding of vertical social mobility. The aim of the thesis is to analyze and compare how pupils understand the individual social factors introduced in the theoretical part oft he thesis. The first part ofthe thesis defines the theoretical concepts underlying vertical social mobility and related areas, constructivism and childrenʾs interpretations of the world. It also presents an overview of current research. The practical part consists in a qualitative analysis. The data forthe analysis are collected through individual in-depth interview with primary and secondary school pupils. The results of the analysis are then compared with previous studies, and linked to the curriculum for civic education and social sciences. KEYWORDS social mobility, constructivism, qualitativeresearch, pupil understanding, in-depth interview