"Mýtus" Kundera
The "Myth" of Kundera
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92675Identifiers
Study Information System: 180144
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Bílek, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
4. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
autorský mýtus|emblematická redukce|Milan Kundera|literární kánon|středoevropská literaturaKeywords (English)
author's myth|emblematic reductions|Milan Kundera|literary canon|Central European literatureBakalářská práce "Mýtus" Kundera se zabývá popisem mýtu a mytizace okolo postavy spisovatele Milana Kundery. Hlavním pramenem je Kunderovo esejistické dílo, ale také texty publicistického charakteru zabývající se postavou Milana Kundery. První část práce přináší stručné nástin vývoje pojmu mýtus až k jeho modernímu pojetí. To je v práci reflektováno především z hlediska sémiotika Rolanda Barthese. Ve vztahu k moderním mýtům je vysvětlen a uveden do kontextu pojem emblematická redukce. Druhá část práce je věnována popisu třech dílčích částí, které se podílejí na konstituci Kunderova mýtu. Na jejich základě jsou vytyčeny tři oblasti zkoumání: romanopisectví a jeho tematizace v Kunderově esejistickém díle, vliv prostoru a Kunderovy národní sebeidentifikace na tvorbu mýtu a kauza týkající se nařčení z Kunderova údajného udavačství, která proběhla médii v roce 2008.
The Bachelor thesis the "Myth" of Kundera deals with a description of myth and mythization of the character of the author Milan Kundera. The main source are Kundera's essays, as well as journalistic texts dealing with the character of Milan Kundera. The first part of the work briefly outlines how the myth developed to its modern conception. This is reflected in the work mainly from the point of view of the semiotics of Roland Barthes. The concept of emblematic reduction is explained and put into context in relation to modern myths. The second part of the thesis is devoted to the description of the three sub-sections that are involved in the constitution of the Kundera myth. On the basis of these sub-sections, the three areas of research are outlined: novelism and how it is thematised in Kundera's essays, the influence of space and Kundera's national self-identification on the creation of myth, and the case concerning the accusation that Kundera had been an informer, which took place in the media in 2008.