Historie učebního předmětu vlastivěda v kontextu dobových osnov s důrazem na období 1918 - 1938
History of learning module homeland study in context of period curriculum wit emphasis on era 1918 - 1938
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92448Identifiers
Study Information System: 68309
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem práce je sledovat historický vývoj učebního předmětu vlastivěda na prvním stupni základní školy. Zvláštní důraz je kladen na období první republiky československé (1918 - 1938), kdy se důležitá témata vzdělávání řešila i na stránkách časopisu Školské reformy. V každém období měla vlastivěda jiný cíl a jiný obsah vzdělání. Učební plán se proto liší v hodinové dotaci. Nebylo vždy pravidlem, aby prvouka předcházela vlastivědě a navazovala na ni. V některých historických obdobích dokonce splynula s jinými učebními předměty. Pro porozumění významu tohoto tématu je proto zajímavé porovnání v různých časových obdobích.
The aim of the thesis is to look into historical evolution of teachings subject - Homeland study at first stage of primary school. Special emphasis is put on the "first republic Czechoslovakia" period between years 1918 and 1938 when main topics of education were solved on pages of magazine "Školské reformy". In each era has homeland study different target and different content of education. Therfore national curriculum differs in quota of hours. It wasn't always convention that elementary teaching had preceded or had been followed up by homeland study. In some historical periods elementary teaching was even merged with other teaching subjects. It is very interesting to compare different eras of elementary teaching to understand the meaning of this theme.