Hyperaktivita (ADHD) - spouštěcí a protektivní faktory
Hyperactivity (ADHD) - releasing and protective factors
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92417Identifiers
Study Information System: 166201
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Veselá, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
7. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ADHD|ADD|hyperaktivita|pedagogická psychologieKeywords (English)
ADHD|ADD|hyperactivity|pedagogical psychologyBakalářská práce se zaměřuje na jev ADHD, který se v naší společnosti vyskytuje se stále nabývající intenzitou a četností. Práce se zabývá upřesněním terminologie spojené s touto poruchou a následně se zaměřuje na spouštěcí faktory (genetické i negenetické, se snahou postihnout základní přehled příčin této poruchy) a také na faktory protektivní - jak se dá s poruchou pracovat a jakými způsoby můžeme projevy ADHD zmírňovat a ovlivňovat. Empirická část se zaměřuje na návrh výzkumného projektu, který se soustředí na vzorek dětí mladšího školního věku, v rámci kterého by formou rozhovoru s rodiči měly být shledávány facilitační a protektivní faktory rozvoje ADHD, které by mohly vést ke zkvalitnění péče o děti s touto poruchou. Klíčová slova: ADHD, ADD, hyperaktivita, pedagogická psychologie
The bachelor thesis focuses on the phenomenon of ADHD which is in our society with ever increasing intensity and frequency. It focuses on terminology connected with this phenomenon and on the factors that trigger ADHD (genetic and nongenetic, with focus on describing basic knowledge about possible causes of this disorder) and also on protective factor - how can we work with children with ADHD and how we can influence and moderate behaviour connected with this disorders. The empirical part focuses on the design of a research project that would be interested in a sample of younger school children. Within several interviews, facilitating and protective factors of ADHD (that could lead to improving care of children with ADHD), should be discussed and found. Keywords: ADHD, ADD, hyperactivity, pedagogical psychology