Právní gramotnost studentů středních škol a její rozvoj pomocí simulovaných soudů
Legal literacy of high school students and its development via moot courts and mock trials
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92324Identifiers
Study Information System: 177090
Collections
- Kvalifikační práce [14012]
Author
Advisor
Referee
Havel, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Law
Department
Department of Politology and Sociology
Date of defense
26. 9. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
právní gramotnost, simulovaný soudKeywords (English)
legal literacy, moot court, mock trial64 Abstrakt Obsahem této diplomové práce je popis pojmu právní gramotnosti, důležitosti jejího rozvoje především u mladých lidí, a simulovaných soudů jako jedné z metod jejího rozvíjení. Téma právní gramotnosti je společensky významným tématem, kterému není věnována v odborné literatuře dostatečná pozornost. Tato práce se proto snaží zmapovat dostupné prameny a popsat význam právní gramotnosti pro společnost i jednotlivce. Zvláštní pozornost je věnována právní gramotnosti mladých lidí, kteří mají z dlouhodobé perspektivy největší potenciál ovlivnit společnost. V rámci rozvíjení právní gramotnosti u této skupiny se jako jedna z metod používá simulovaný soud. Tato interaktivní metoda umožňuje studentům aktivně participovat na výuce a tím zvyšuje zájem studentů o probíranou látku. Tato práce se této metodě věnuje a na základě teoretických argumentů i empirických dat dochází k závěru, že tato metoda je pro rozvoj právní gramotnosti efektivní. Empirická data byla získána pomocí dotazníkového šetření mezi 240 středoškolskými studenty, kteří se zúčastnili simulovaného soudu v letech 2016 a 2017 v rámci programu Street Law na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Klíčová slova právní gramotnost, simulovaný soud Název diplomové práce Právní gramotnost studentů středních škol a její rozvoj pomocí simulovaných soudů
65 Summary This thesis describes legal literacy, importance of its development especially among young people and moot courts and mock trials as a method of its development. Legal literacy is important social topic, which is not sufficiently covered by academic literature. This thesis endeavours to describe the importance of legal literacy for individuals as well as for whole society using available sources. Particular consideration is given to legal literacy of young people, who have the opportunity to influence the society in long term perspective. Legal literacy development of young people can be realized by performing moot court or mock trial. These interactive teaching methods allow students to actively participate on their education. This increases students' interest in subject matter. This thesis analyzes these methods and determines that these are effective methods of legal literacy development. This is based on both theoretical and empirical research. Empirical data were acquired by questionnaire survey realized among 240 high school students, who attended moot court or mock trial organised within Street Law programme at Law Faculty of Charles University in 2016 or 2017. Keywords legal literacy, moot court, mock trial Thesis title Legal literacy of high school students and its development via moot...