Vesnické drama v tvorbě L. N. Tolstého a bratří Mrštíků
Country drama in the works of L. N.Tolstoy and brothers Mrštíkové
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91771Identifikátory
SIS: 175337
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hlaváček, Antonín
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - ruský jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra rusistiky a lingvodidaktiky
Datum obhajoby
15. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
česká literatura, ruská literatura, 19. století, drama, srovnávací analýza, Vláda tmy, MaryšaKlíčová slova (anglicky)
Czech literature, Russian literature, 19th century, drama, comparative analysis, The Power of Darkness, MaryšaResumé Pro realistická dramata bylo zásadní nepřikrášlené zobrazení člověka se všemi jeho problémy a neřestmi. Autoři L. N. Tolstoj a bratři Mrštíkové se při psaní svých dramat Vláda tmy, neboli Uvíz jen drápkem a je s ním ámen a Maryša shodně zaměřili na prostředí vesnice, do které se šíří rozvrat tradičních hodnot vlivy z města. Cílem diplomové práce bylo zaznamenat hlavní motivy těchto změn včetně jejich následků se zaměřením na ruský a český venkov. Z analýzy vyplývá, že nejvýraznější změny jsou v morálce, která byla negativně ovlivněna intenzivním tlakem jedinců a celé společnosti na získávání peněz, bohatství i na úkor života, zdraví, štěstí jedinců. V Tolstého dramatu je navíc šířeji a hlouběji zaznamenán odklon od tradičních křesťanských hodnot a porušení desatera pro osobní zisk postav. Tento motiv u ateistických Mrštíků není tolik rozebírán, ale je samozřejmě součástí myšlení vesnického člověka v dramatu. Výrazný prostor zaujímají v dramatech ženské hrdinky. Ty jsou buď popsány jako dominantní, manipulativní ženy s jasným cílem, nebo se naopak klade důraz na jejich nezkušenost, bezbrannost v rámci rodiny. Matrjona a Lízalka jsou staré ženy, ovlivněné zkušenostmi z prožitého života, jejichž hlavním cílem je finančně zaopatřit své potomky bez ohledu na jejich životní štěstí. Naopak Anisja a Maryša...
The key feature of realism in drama is capturing a person including all it's problems and flaws. Authors L. N. Tolstoj and Mrštík brothers in Government of darkness and Marysha congruently focused on life in countryside and the negative, almost destructive, way in which cities and their culture influence it. The aim of this thesis was to capture the main motives in the changes of life in Russian and Czech countryside. This analysis concludes that the most significant shifts are in peoples' morals, mostly due to the fact that both individuals as well as the whole society were intensively driven to earn and accumulate wealth, even at the cost of happiness, health or, sadly, human life. Tolstoj's drama also captures in more detail and depth abandonment of religion in pursuit of personal profit. Although the religious motive is an inherent part of rural mentality, it's mostly missing in the play by Mrštík brothers, who themselves were atheist. Significant space in those plays has been dedicated to female characters. They are described as either dominant, manipulative women with clear goals, or the authors emphasize their vulnerability and lack of experience. Matrjona and Lízalka are mature women whose main goal is to financially provide for their childs without any regard for their children's...