(Non)rhoticity in English pronunciation teaching
(Ne)Roticita ve výuce anglického jazyka
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91751Identifikátory
SIS: 162740
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Červinková Poesová, Kristýna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
15. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
roticita, neroticita, výuka výslovnosti, vnímání řeči, srozumitelnostKlíčová slova (anglicky)
rhoticity, non-rhoticity, pronunciation teaching, speech perception, intelligibility, comprehensibilityTato diplomová práce se zabývá rolí roticity ve výuce anglické výslovnosti. Teoretická část se zaměřuje na popis roticity jako jeden z hlavních rozlišujících znaků anglických přízvuků. Dále porovnává přístupy k výuce anglické výslovnosti a kritéria ovlivňující výběr výslovnostního modelu. Také představuje vývoj angličtiny jako lingua franca a popisuje procesy vnímání řeči. Praktická část představuje tvorbu a implementaci výzkumu, který měří míru srozumitelnosti rotické a nerotické řeči. Výsledky naznačují, že čeští studenti pokládají nerotickou řeč za méně srozumitelnou než rotickou. Klíčová slova roticita, neroticita, výuka výslovnosti, vnímání řeči, srozumitelnost
This diploma thesis deals with the role of rhoticity in English pronunciation teaching. The theoretical part focuses on the characterisation of rhoticity as a distinctive feature of English accents. It describes and compares approaches to pronunciation teaching and the factors which influence the choice of pronunciation models in English language teaching. It also introduces the development of English as a lingua franca and its impact on pronunciation. Finally, it characterises the processes of speech perception. The practical part describes the creation and implementation of research which aimed at the discovery of the degree of intelligibility and comprehensibility of rhotic and non-rhotic samples of speech. The results imply that Czech learners of English find non-rhotic speech less intelligible and more difficult to understand. Key words rhoticity, non-rhoticity, pronunciation teaching, speech perception, intelligibility, comprehensibility