Estetické aspekty fotografie : Fotorafický styl jako problém pro teorii Rogera Scrutona
Aesthetic aspects of photography : Photographic style as a problem for R. Scruton's theory
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91673Identifikátory
SIS: 187560
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kubalík, Štěpán
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
12. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
straight pohotography|přímá fotografie|Roger Scruton|fotografie|estetika fotografie|fotografie a umění|kauzální povaha fotografie|transparence fotografie|autorský stylKlíčová slova (anglicky)
straight photography|photography|photography aesthtics|Roger Scruton|photography as artPředkládaná práce si určuje za téma otázku estetických aspektů fotografie, které budou probírány zvláště ve vztahu ke skeptické teorii fotografie Rogera Scrutona, jehož stanoviska v článku Photography and Representation zpochybňují umělecké možnosti tohoto média. Scruton zde tvrdí, že fotografie nereprezentuje tak, jako jiné umělecké druhy a je ze své podstaty jako médium esteticky deficitní. Scruton tento názor zakládá hlavně na kauzalitě a mechaničnosti fotografie a interpretace jeho stanovisek z daného článku tvoří základ předkládané studie. Cílem jejích hlavních částí je potom polemika se Scrutonovými závěry, zvláště obhajoba autorského fotografického stylu, který je v rámci jeho stanoviska zpochybněn. Práce se v kritické souvislosti se Scrutonovým závěrem pokusí jednak na základě vybraných teorií a obrazových příkladů vyzdvihnout základy fotografické estetiky jako svébytného média a v závěru potom obhájit i fotografický styl. Argumentace v této části bude založena jednak na obrazové příloze s fotografickými díly, které podle názoru autora obsahují rozpoznatelný autorský styl, tak na představení pomocných teorií, které přispívají ke kritice Scrutonova odmítnutí stylu, zvláště bude využita teorie stylu Nelsona Goodmana.
Present BA thesis aims to discuss aesthetic aspects of photography, especially in relation to Roger Scruoton's sceptical theory of photography from his article Photography and Representation in which he calls into question artistic capabilities of this medium. His overall stance holds that photography is not capable of artistic representation as other art media. His opinion is based predominantly on the causality and mechanical character of photography and first part of the thesis will consist of interpretation of his view. The objective of further study is to bring his views into critical light, and then to present some arguments to argue for possibility of individual photographic style, which is doubted in Scroton's theory. Study aims show forth basic aeshetic aspects of photography in its own terms as a specific representational medium and then discuss photographic style on this basis. Argumentation on style will be supported also by particular examples of photographic artworks that show aspects of individual style and by relevant theories, namely N. Goodman's article Status of Style from his work Ways of Worldmaking.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Fotografie moderního performativního umění: LARP
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOŠolcová, Tereza (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2021)Datum obhajoby: 14. 9. 2021The objective of this bachelor thesis is to create a photo essay on the subject of modern performative art called larp. The word larp itself was formed by combining words live, action, role and playing and it is an alternative ... -
Rusko na fotografiích přelomu 19. a 20. století
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOUriková, Lucie (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 12. 9. 2017Ve své práci hodlám podrobit analýze vývoj ruské dokumentární fotografie v letech 1839- 1917, čili v období od vzniku fotografie po pád carství, který je mezníkem ve tvorbě mnoha uměleckých směrů. Dokumentární fotografii ... -
Trojdílná fotografie z hlediska technických předpisů a výtvarné pojetí portrétní fotografie
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPolanecký, Jiří (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 15. 5. 2012NÁZEV: Trojdílná fotografie z hlediska technických předpisů a výtvarné pojetí portrétní fotografie. AUTOR: Jiří Polanecký KATEDRA (ÚSTAV) Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Ondřej Sýkora ...